Efter butikens kanonstart – Nästa steg Servicepunkt

Butiken i Morjärv är i gång och närmast väntar utveckling av Servicepunkt vägg i vägg med butiken.

Så här såg det ut vid invigningsdagen i november förra året  - kö till kassan i nya butiken.

Så här såg det ut vid invigningsdagen i november förra året - kö till kassan i nya butiken.

Foto: Lotta Nilsson

KALIX2019-01-30 10:51

Lars Bergström, en av eldsjälarna i byn och ledamot i Morjärvsbygdens handel och utveckling ekonomisk förening som står bakom butiken, berättar om nästa steg:

– I ett samarbete mellan Kalix kommun, Luleå tekniska universitet och butiken ska vi skapa Servicepunkt i gamla postlokalen.

Luleå tekniska universitets projekt om smarta hållbara byar omfattar ett antal byar i länet, däribland Morjärv.

– De ska testa olika e-lösningar på olika pilotorter, säger Lars Bergström.

Bland tjänsterna som kan bli aktuella för Morjärv uppges finnas samåkningstjänster som ska kunna bokas via nätet, app eller på annat sätt, e-hälsa, nära arbetsplatser och service som turistinformation och hjälp att hitta rätt på nätet till exempelvis olika myndigheters olika tjänster.

Lars Bergström säger att det är klart att det ska finnas människor på plats för att hjälpa till med de olika tjänsterna, omfattningen är oklar.

– Allt är i planeringsstadiet, vi vet att vi får lägga till saker, önskemål från bybor också. Det skulle exempelvis kunna vara frisör och fotvård som kommer till Servicepunkten en gång i månaden.

Kalix kommun lär ha lovat att bistå med möbler, främst till de nära arbetsplatserna.

Butiken lär gå över förväntan, den har inte varit i gång så länge men trenden – bättre siffror än Coop hade – uppges tydlig i handel per kund mätt.

236 människor har löst andelar i den ekonomiska föreningen.

– Den siffran växer också allt eftersom, säger Lars Bergström.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om