ââDet handlar om sĂ€kerhet, sĂ€ger Tommy Nilsson (s), kommunalrĂ„d.
De offentliga verksamheternas hus, kommunhusen, blir i snabb takt allt mindre öppna och tillgÀngliga. LÄsta dörrar, vÀntrum och receptionister bakom skottsÀkra glas vÀlkomnar vid majoriteten av lÀnets kommunhus. För att komma vidare krÀvs att bli hÀmtad och personen följs efter mötet ut igen. En stark kontrast till för bara nÄgra Är sedan, dÄ medborgarna fritt kunde vandra runt i kommunhusen.
ââVi har stĂ€ngt dörrarna det handlar frĂ€mst om sĂ€kerhet. Vi har ett helt annat sĂ€kerhetslĂ€ge i vĂ€rlden, riket och kommunerna, sĂ€ger Tommy Nilsson.
Han ser enbart fördelar.
ââNu blir alla som kommer hit mottagna. Tidigare mötte jag ofta medborgare som irrade runt. Det hĂ€r innebĂ€r ökad service.
Tommy Nilsson sÀger att det ger mer arbetsro.
â Det har blivit mer strukturerat, det gĂ„r bĂ€ttre att planera sin dag. Om nĂ„gon kommer till receptionen och frĂ„gar efter mig kan jag gĂ„ dit eller meddela att jag Ă„terkommer senare, det Ă€r bĂ€ttre ordning pĂ„ det hĂ€r viset.
NĂ€r ĂvertorneĂ„ kommun lĂ„ste blev reaktionerna inte odelat positiva.
ââDet finns de som tycker det Ă€r barnsligt i en sĂ„dan liten kommun som vĂ„r. Det var lite gnĂ€ll i början men nu har medborgarna vant sig, sĂ€ger Lena Isaksson, receptionist.
Haparanda kommun har inte lÄst, de har istÀllet flyttat receptionen till bottenvÄningen.
ââDet Ă€r mycket trevligare för besökare att mötas av oss, Ă€n som tidigare dĂ„ de möttes av döda fiskar i ett akvarium och var tvungna att ta sig upp en vĂ„ning före nĂ„gon sade hej, sĂ€ger Lasse Stenman, vid receptionen.
Samtal pÄgÄr om att sÀtta upp en plexiglasskiva och dörr sÄ att receptionisterna ska slÀppa in besökarna manuellt.
ââVi har inte haft nĂ„gon riktig kris, men nĂ„gra incidenter. Bara att flytta ned receptionen har gjort att vi har bĂ€ttre koll, sĂ€ger Lasse Stenman.
SÀkerhetsansvarig vid Kalix kommun Àr Patrik Fallström, han sÀger att det handlar om tre saker.
ââAtt lĂ„sa Ă€r en sĂ€kerhetsĂ„tgĂ€rd för att höja den personliga sĂ€kerheten för personalen, det Ă€r ocksĂ„ ett sĂ€tt att höja servicegraden dĂ„ nĂ„gon alltid tar emot besökarna och ur brandsĂ€kerhetssynpunkt behöver vi veta vilka som finns i huset, sĂ€ger Patrik Fallström.
Tommy Nilsson sÀger att det har funnits osÀkerhet bland personalen.
ââSpeciellt om kvĂ€llarna nĂ€r personal har varit kvar har de kunnat kĂ€nna oro för att nĂ„gon skulle dröjt sig kvar i huset, sĂ€ger Tommy Nilsson.