Ministern lovar byggstart

Det kommer att bli en byggstart av Norrbotniabanan 2010. Om nu socialdemokraterna har något att säga till om efter valet. Det lovade arbetslivsminister Hans Karlsson vid en pressträff i Kalix på torsdagseftermiddagen.
- Det kommer att ske, sade Hans Karlsson med eftertryck.

KALIX2006-09-08 06:00
- Det förs en debatt från partierna i alliansen där de lämnar svävande besked. Men byggstarten kommer att ske 2010. Dessutom berättade Hans Karlsson om satsningarna i Pajala och Överkalix som nu också kan få länsstyrelsens stöd med 35 miljoner kronor. - Det innebär 25 årsarbeten, sade Karlsson. Det rådde ovisshet hos länsstyrelsen i Norrbotten om ifall man kunde gå in med egna arbetsmarknadspolitiska medel för att stödja utbyggnaden av Pajala flygplats och utbyggnaden av olika anläggningar för att stödja turismen i Överkalix. Regeringen tog på torsdagen beslut om att ändra i arbetsmarknadsverkets regleringsbrev så att det står klart att länsstyrelsen kan stödja investeringarna i Pajala och Övertorneå. Hans Karlsson pekar på positiva effekter i spåren av en Norrbotniabana, bland annat för hela Barentsregionen med såväl Norge, som Sverige, Finland och Ryssland. En Norrbotniabana skulle också underlätta för näringslivet i östra Norrbotten att transportera råvaror och färdiga varor. Hans Karlsson pekar också på att en Norrbotniabana skulle "krympa arbetsmarknadsområdena i östra Norrbotten", det vill säga att det skulle bli lättare att pendla till jobben utefter banans sträckning. - Det minskar sårbarheten i de olika kommunerna, menade Hans Karlsson. - Långsiktigt kommer en modern kustjärnväg att utöka dagens relativt begränsade lokala arbetsmarknadsområden till större och mer vitala arbetsmarknadsregioner. <SPAN class=mr>Rationell idé </SPAN>Hans Karlsson tycker inte att det går att kalla Norrbotniabanan en "miljöparti-idé". - Det är en rationell idé som vi har tagit beslut om, sade han. Peter Roslund, kommunalråd i Piteå som dessutom sitter med i den politiska ledningen för Norrbotniabanegruppen, har tidigare sagt att med en byggstart 2010 kommer tågen att rulla på banan 2014. Byggstarten har också samband med att den påbörjade Haparandabanan beräknas vara färdig 2010. - Med fullföljandet av Haparandabanan och sammanlänkningen med Botniabanan via Norrbotniabanan kommer vi att ha gjort en långsiktig strategisk infrastrukturinvestering som stärker inte bara norra regionen utan hela Sverige och Europa, sade Peter Roslund.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om