När de 19 eleverna skulle börja läsa sin kurs i geriatrik, läran om åldrandets sjukdomar, beslutade lärarna Anna Morin och Susanne Persson att kombinera vård- och samhällskunskapsundervisningen.
Klassen har fått besök av personal från socialförvaltningen som berättat om kommunens äldreomsorg och hur den fungerar. Värdegrunder, bemötande, demenssjukdomar och olika typer av vårdhem är andra frågor som tagits upp i undervisningen. I stället för att lämna in en skriftlig uppgift som slutjobb på kursen har de fått arbeta med projektet Bygg ett boende.
Visualisera
- De har fått omsätta sina kunskaper genom att visualisera hur de vill att framtidens äldreboende ska se ut, säger Anna Morin, lärare vid omvårdnadsprogrammet.
På onsdagen presenterades modellerna för Eva Landin, medicinskt ansvarig sjuksköterska vid Kalix kommun samt Marianne Strömbäck, chef för kommunens äldreomsorg.
- Vi har uppmärksammat att kommunen har börjat planera för framtidens äldreomsorg och vill därför delge elevernas tankar. Kanske det ger några idéer, säger Anna Morin.
Mer tid
Genomsyrande för samtliga var att enheterna var små, mellan sex och åtta platser samt att alla korridorer var borta. Utemiljön samt möjligheter till aktiviteter och stimulans har också prioriterats. Stor vikt har lagts på att skapa tid för umgänge.
- De äldre måste få uppleva mer hemkänsla och vi vill att den sociala kontakten ska öka, säger Prince Abbas Husseini som kommer från Afghanistan. Ett land där äldreboenden är främmande.
- Vi är vana att ta hand om våra föräldrar själva. När jag har varit ute på praktik har jag sett nackdelen med att den sociala kontakten är så liten. Äldre måste få känna sig värdefulla, säger han.
Sanna Häggström, Julia Persson och Amadeus Fathel har skapat ett boende där de äldres husdjur också får plats.
Sandra Sundqvist och Anna Berlin har ritat in ett rum som skapar lugn.
I Emilia Majanens, Nadja Säfströms och Catharina Tentaus drömboende ska de äldre ges mer tid av umgänge. Kombinationen av två ämnen i kursen har gett dem nya insikter.
- Vi har verkligen börjat tänka till, nu har vi sett äldreomsorgen från olika perspektiv. Det är bra, säger Emilia Majanen.
Marianne Strömbäck är imponerad av elevernas arbete.
- Vi tar absolut med oss saker från det här. Generellt ser man att alla korridorer är borta och att personalen ska umgås mer med brukarna. Dessutom har alla med vatten i sina tankar om miljön och det är helt rätt. Vatten är lugnande, säger hon.