Tusentals följer lärarnas arbete i skolan

Frida Persson och Malin Fredriksson, båda lärare vid Näsbyskolan, startade instagramkontot ”Våra små klassrum” mest för att informera elevernas föräldrar. I dag har de 6 200 följare.

Malin Fredriksson och Frida Persson.

Malin Fredriksson och Frida Persson.

Foto: Lotta Nilsson

KALIX2019-02-14 06:00

Frida Persson har arbetat inom förskola och skola i sju år, nu pluggar hon heltid till lärare samtidigt som hon arbetar heltid på Näsbyskolan.

– Jag blir klar med studierna till sommaren, säger Frida Persson som tillägger, med medhåll av Malin Fredriksson:

– Vi har världens bästa jobb.

Malin Fredriksson är utbildad lärare sedan år 2006 och har arbetat i förskolan, fritids och förskoleklass till för fem år sedan.

– Jag fick då chansen att arbeta på Näsbyskolan och det var och är här jag vill jobba. Klimatet, stämningen, arbetsmoralen, det kollegiala lärandet och chefen – allt är bra här, säger Malin Fredriksson.

Frida Persson och Malin Fredriksson planerade att starta en blogg, men en blogg kräver mycket text så de valde i juni år 2018 att starta instagramkontot ”Våra små klassrum”.

– Vi ville nå ut till föräldrarna om vad vi gör, våra tankar om pedagogik. Vi vill lyfta skolans alla positiva delar, det positiva som sker i verksamheten, säger Frida Persson.

”Våra små klassrum” har nu 6 200 följare; föräldrar men också lärare, rektorer, specialpedagoger, socialpedagoger och andra grupper som arbetar i skolvärlden.

– Våra förebilder följer vårt arbete, säger Malin Fredriksson som nämner exempelvis läraren Nelly Bonner som arbetar på Majema-förlaget.

Frida Persson arbetar i klass fyra och fem, Malin Fredriksson i klass två.

Instagramkontot sköter de på fritiden och de uppskattar att de lägger åtminstone tio timmar i veckan vardera på det.

– Det är så himla roligt så det är så värt det, säger Frida Persson.

– Det ger så mycket tillbaka, säger Malin Fredriksson.

Instagramkontot handlar mycket om de egna pedagogiska tankarna och där är trygghet, starka relationer och positivitet ledord.

Hur bygger ni starka relationer med barnen?

– De ska veta att jag finns här för dem i vått och torrt, säger Malin Fredriksson.

Malin Fredriksson säger att det kan handla om att gå ut och leka med barnen, spontant, och vidare:

– Det är viktigt att vi lärare bjuder på oss själva, vågar skämta, visa att vi kan göra fel och ha roligt tillsammans med eleverna.

– Lärarjobbet kräver, som alla jobb med människor, mycket engagemang och mycket hjärta. Lärarjobbet är ingenting du går hem från när sista lektionen är slut. Om eleverna vill sitta och prata en stund efter dagens slut så gör vi så klart det, säger Frida Persson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om