Roland Pihlström säger, utifrån kritiken om buller, så här:
– Arbetsmiljön är väldigt bra utifrån den verksamhet vi bedriver. Vi har vidtagit alla åtgärder som är rimliga att vidta. Det är klart att det är tystare på Kungliga biblioteket, men hela vår verksamhet bygger på att vi kommunicerar om dagarna. Arbetsgivarsidan och Arbetsmiljöverket har olika uppfattning om vad som är bra. Det tråkiga är att Arbetsmiljöverket inte pekar på något mätvärde när det gäller bullernivån.
Telefonisterna i Connect-gruppen bedöms utsättas för risk för utvecklande av ohälsa?– Arbetsmiljöverkets konstaterande är till stora delar korrekt, det är den produktion vi har och som arbetet i allmänhet bedrivs på ett Contact center. Samtal kommer in och information på dataskärmen visar hur vi ska svara. Arbetet är starkt styrt av kundernas krav på svarstider. Det är vår huvudsakliga verksamhet, vi har inte andra arbetsuppgifter att erbjuda, säger Roland Pihlström som tillägger att för att motverka belastningsskador och stress så finns arbetsplatsanpassade hjälpmedel, friskvårdsaktiviteter och friskvårdsbidrag.
Bonussystemet anses orsaka fysiska och psykiska hälsobesvär?– Hela vår lönemodell är strikt reglerad i centrala avtal och önskemålet har varit ett bonussystem som kan ge lite extra pengar. Jag förstår att det kan skapa stress, allt du mäter kan skapa stress, säger Roland Pihlström. Företaget har anlitat en extern konsult, godkänd av fackliga organisationer, för att undersöka arbetsmiljön.