Hilda Hassler Àr verksamhetschef tillika lÀkare vid barnkliniken, avdelning 44, vid Sunderby sjukhus.
Hon sÀger att hon inte kan kommentera det enskilda Àrendet, men vÀl hur rutiner, journalhantering och bemötande ska se ut.
â Jag har varit chef hĂ€r i Ă„tta Ă„r och jag har stor erfarenhet av att skicka journaler hem till mĂ€nniskor. Jag har inte sĂ„ stor erfarenhet vad gĂ€ller att mĂ€nniskor ska kunna se de elektroniska journalerna efter det att en mĂ€nniska har avlidit. Jag kan tro, utan att sĂ€kert veta, att kopplingen till den elektroniska journalen automatiskt försvinner i och med att en mĂ€nniska avlider, sĂ€ger Hilda Hassler.
Hon sÀger att hon inte har nÄtts av uppgiften att hon genom ett intygande till 1177 ska kunna ge de nu aktuella förÀldrarna tillgÄng till journalen frÄn vistelsen i Sunderbyn.
Hur tÀnker du nu nÀr förÀldrarna sÀger att de fÄtt beskedet att den möjligheten finns?
â Jag tĂ€nker att jag vill hjĂ€lpa familjen sĂ„ bra jag kan, inom vad lagen anger förstĂ„s. Om de kan fĂ„ tillgĂ„ng till den elektroniska journalen sĂ„ ska de fĂ„ det. Jag vill alltid vara behjĂ€lplig.
Hon sÀger vidare att det Àr viktigt att möta förÀldrarna nÀr ett barn har dött pÄ sjukhuset.
â Det Ă€r bra att trĂ€ffas och gĂ„ igenom journalen, och vad som hĂ€nt, tillsammans. Det Ă€r viktigt för bearbetningen, och dĂ„ fĂ„r ocksĂ„ förĂ€ldrarna möjlighet att stĂ€lla alla frĂ„gor.
Det finns frÄn förÀldrarnas sida en misstro kring vÄrden, vad kan de göra?
â De kan göra en anmĂ€lan till patientnĂ€mnden, som granskar vad som skett och i den granskningen kan jag svara pĂ„ alla frĂ„gor.
FörÀldrarna anser sig dÄligt bemötta, kommentar?
â Generellt gĂ€ller att vi ska lyssna pĂ„ förĂ€ldrarna, de Ă€r jĂ€tteviktiga samtalspartners. Vi ska vara lyhörda, det Ă€r jĂ€tteviktigt, inte minst nĂ€r vi möter mĂ€nniskor i kris. Det Ă€r en sĂ€rskild situation att jobba med barn, vi ska bemöta en hel familj. Vi har en stabil, fast personal, mĂ„nga har jobbat vĂ€ldigt lĂ€nge och vill hjĂ€lpa sjuka barn. Jag kĂ€nner mig helt trygg med personalen. Jag kĂ€nner inte igen beskrivningen att förĂ€ldrarna inte ska ha fĂ„tt svar pĂ„ sina frĂ„gor, men det betyder inte att det inte har hĂ€nt. Bemötande kan vara svĂ„rt ibland, och vi fortsĂ€tter trĂ€na pĂ„ det. Vi kan alltid bli bĂ€ttre, sĂ€ger Hilda Hassler.