Första SM-deltävlingen för vintern. Fredrik Tiger kommer med ett struligt bagage, inte minst från den gångna sommaren där allt gick fel. I alla fall med hans Ford Focus.

Men nu får Tiger en flygande start. Han kör i en klass för sig. Ja, men så är han också i en helt egen klass.

Han var nämligen den enda att köra fyrhjulsdrivet på Kalixälven under lördagen. Därför tilldelades han inte några SM-poäng. Men det hindrade honom inte från att köra en bra rally. Han körde överlägset in som nummer ett i mål.

Artikelbild

| Fredrik Tiger

Det kom efterlängtat. Segern var hans första sedan han skaffade sin Ford Focus.

– Det är skönt att äntligen få vara i rätt ända av resultatlistan. Jag har ju hela tiden hamnat i botten med den här bilen, säger han.

– Det är riktigt skönt att få visa upp vad jag kan.

Det var inte bara fyrhjulsdriften som var annorlunda mot de andra bilarna. Fredrik Tigers team har tillsammans med mekaniker i Strängnäs tagit fram en egen nabb för isracing.

Artikelbild

– Det var ett jäkla grepp på de här. Men de gick sönder lätt, så vi ska fortsätta att utveckla det här.

Till skillnad från de andra mer runda nabbarna har Tigers nabb flera kanter som ska göra greppet bättre. Och med den flygande starten verkar det ha gett effekt.

Artikelbild

| Lars Englund

I andra deltävlingen såg det ut att bli ett jämnt race mellan Tiger och Andreas Sandberg. Men en krasch ledde till omstart och då var inte Kalix MK-föraren med längre. I stället vann en annan Kalixförare, Lars Englund, den andra tävlingen i klass 1, långnabb.

Tommy Carlström, Piteå MS, vann båda SM-deltävlingarna i klass 2, kortnabb och Jesper Carlsson, Lycksele MK och Eddie Lindvall Karlsson, Luleå MS, fick var sin seger i klass 3, dubb.

Artikelbild

| Eddie Lindvall Karlsson

I klass 4, dubb var det en riktig räv som drog längsta strået i båda tävlingarna.

Kent Isaksson, 68, gjorde comeback i fjol efter 31 års frånvaro. Han styr bara med vänsterarmen eftersom att bara en av fyra muskler fungerar i högeraxeln. Men det stoppade honom inte. Inte ens att han fick sämre starter och hamnade i snöröken.

Artikelbild

| Tommy Carlström

– Jag höll väl in gasen längre i svängarna än vad de andra gjorde. Och om man tog innerkurva gick det lite bättre att se i snöröken.