I samband moderaternas motion om att införa riktlinjer och rutiner för att förhindra barnäktenskap höll Maria Selin en halvtimmes föredrag om hedersförtryck.
– Jag kom i kontakt med det redan när jag skulle skriva en av mina kandidatexamina. Då skrev jag om könsstympning i Egypten. Då handlade det om kristna. Det här med hederskultur och könsstympning har inget med religion att göra. Det är inte heller svart eller vitt, för det gäller inte alla familjer och det finns dessutom olika grader.
Hon har gått ett antal utbildningar om hedersproblematik och skrivit en rapport om heder, oskuld, mödomshinna och äktenskap.
– Sedan har jag haft elever som har levt i den här problematiken och har farit ganska illa.
Hon påpekade att man inte vet hur många barnbrudar som finns i Sverige.
– Man räknar med ett par hundra. Det vi däremot vet är att uppemot 250 000 unga lever under hedersförtryck. Barnäktenskap är en mycket liten del av själva problematiken, men motionen belyser att det är ett problem.
När Fadime blev skjuten av sin pappa för 16 år sedan i år stod Sverige oförberett.
– Ingen visste egentligen vad det var och från början fick man inte riktigt prata om att det var en kulturell fråga. Man pratade istället mycket att det var det patriarkala våldet mot kvinnor, att det inte skiljer sig åt, utan att det patriarkala våldet ser likadant ut i hela världen. Men vi har lärt oss på vägen att det inte är så.
När hon definierade hedersförtryck och våld, sa Maria Selin att kollektivet har en central roll. Det är inte bara familjen.
– Det är ett kollektivt hederstänk. Det som är centrum är flickans oskuld, som man måste bevara till varje pris. Det kan man göra på olika sätt. Flickans oskuld och heder går hand i hand. Familjens och släktens rykte är helt förknippat med flickans beteende.
Det gör att hennes liv blir oerhört begränsat. Hennes livsrörelse och mönster kontrolleras.
– Jag hade en elev som berättade att hon stod och väntade på bussen. Så kom det en klasskompis, en kille, som pratade med henne. Hon hann inte mer än in på bussen så ringde hennes pappa och frågade vem hon hånglade med på busshållplatsen. Rykten som sprids kan vara förödande för många av de här flickorna. Det kan handla om liv och död.
I sin extrema form handlar det om våld, hot om våld och dödligt våld. Både flickor och pojkar har utsatts.
– Var tredje elev med utländsk bakgrund lever under hedersrelaterade familjenormer.
Maria Selin har haft elever som bott i Sverige många år. Flickor som inte har fått ha pojkvänner, men pojkar som får ha flickvänner.
– Men plötsligt säger pappan, att nu ska du till vårt hemland och gifta dig med din kusin. Då är det bara att rätta in sig, för det är väldigt, väldigt svårt att säga nej. Det krävs mycket för att säga nej.
Fadime hade en svensk pojkvän och bröt med familjen, men återvände till Uppsala för att träffa sina systrar och sin mor innan hon skulle åkte till Kenya för att avsluta sin praktik. Hennes pappa sköt henne i huvudet.
– Det är fullständigt obegripligt. Vad är det som leder till att en pappa eller en bror väljer att skjuta sin dotter eller syster. 2016 var vart tredje mord på en kvinna i Sverige hedersrelaterat. Vi har fått ett nytt vokabulär; balkongflicka.
Maria Selin förklarade att heder är en ägodel och sa att förlorad heder måste återupprättas. Den som bestämmer hur den ska återupprättas och vad som ska ske är männen.
– Det är en fullständig patriarkal värld där kvinnorna har en mycket underordnad roll, även om de kan finnas med och straffa andra kvinnor och flickor.
Hon sa att det man kan se, och som många vittnar om, är att hedersförtrycket blir mycket starkare när de kommer till Sverige.
– I hemlandet är det mycket lugnare och man kan vara ganska fri, men här blir flickorna påpassade.
Maria Selin uppgav att heder för en man är att vara hederlig, ordentlig, försörja sin familj, ta hand om sina föräldrar och vara en rekorderlig karl. För kvinnorna är heder lika med att vara ordentliga.
– För att vara horaktig kan det räcka med att prata med en kille. Hela familjens heder dras ned. Om en man kommer till Sverige, men inte kan försörja min familj, så kan han i vart fall se till att hans fru och döttrar sköter sig.
Hon berättade om en enkät de gjorde för några år sedan på skolan hon arbetar. De såg att det som framför allt var viktigt är oskuldsnormen.
– Flickor måste vara oskulder. Det är inte lika viktigt för pojkar.
Hon gjorde djupintervjuer med några av eleverna och en flicka berättade att hon hade flera ”oskuldsintyg”, som hon fått på Sunderby sjukhus.
Maria Selin tog genast kontakt med kvinnokliniken på Sunderbyn och frågade om de skrev ut oskuldsintyg.
– De svarade att de inte skriver ”oskuldsintyg” därför att det går inte att se. Men, de skriver intyg att allt ser normalt ut. Så om jag tar dit min dotter och frågar om hon är oskuld och läkaren skriver att allt ser normalt ut, hur skulle ni tolka det? Klart att det är ett oskuldsintyg.
Oskuld handlar om mödomshinnan. Maria Selin har talat med sina elever om det och berättar att en pojke som hon diskuterade med till slut sa ” att svenska tjejer kanske inte har mödomshinna, men de i Irak har det”.
– Det här gör att allt sexualiseras. Flickor blir begränsade. De kan inte springa, rida, cykla för då kan mödomshinnan spricka. Problemet med oskuldskravet är att flickor inte får klä sig som de vill, får inte umgås med vem de vill, inte gå ut efter skolan på egen hand, de får kanske inte plugga vidare, vara med på sexualkunskapen eller simningen. De förväntas gifta sig tidigt. De kan tvingas att gifta sig med någon när de fyllt 18 år.
2014 skärptes lagen och man kan inte längre gifta sig under 18 år. Dessförinnan kunde man få dispens.
– Jag hade en elev som åkte iväg, som inte var 18 år, till hemlandet och gifte sig. Hon hade räknat med att få dispens, men fick inte det. När hon kom tillbaka till Sverige blev äktenskapet upplöst. Hon hamnade i en mycket knivig situation, eftersom hon inte var oskuld längre, men var heller inte gift.
För tydlighetens skull säger hon att flickor under 18 år inte ska vara gifta, men tillägger att man ska ha förståelse för att det inte är så enkelt att bara annullera ett äktenskap för flickorna hamnar i nya problem.
Maria Selin påpekade att det som skiljer oskuldsnormen från majoritetssamhället är att ju äldre barnen blir i majoritetssamhället ju friare får de vara.
Med oskuldsnormen är det tvärtom. När barnen är små får de springa runt, men ju äldre de blir desto mer minskar man deras utrymme. Det man sett i Syrien under kriget är att flickor gifts bort väldigt tidigt.
– En del av dem kommer till oss nu. Det är inte förbjudet att komma hit och vara gift om man är över 15 år om man inte har någon tidigare relation till Sverige. Det kommer att skärpas nu första januari.