150 ska jobba med nya järnvägen
UPPDATERAD VERSION: Omkring 150 människor kommer att jobba med den nya järnvägen i Kiruna. Men det behöver inte handla om 150 nya jobb på orten. - Vi kommer att fungera som beställare hos olika entreprenörer. Och de entreprenörerna kanske redan har folk i arbete, förklarar Karin Hedemalm som är informatör hos Banverket i Luleå.
Kostnaden var i förstone beräknad till omkring tre miljarder kronor. - Men det var i samband med att vi planerade att bygga en tunnel bakom Kirunavaara, säger Karin Hedemalm. Tunneln skulle leda förbi sprängämnesfabriken. Men i mitten av augusti kom beslutet att utesluta tunneln ur planerna och istället leda järnvägen närmare LKAB:s dammar. På så sätt kan säkerhetsavståndet till sprängämnesfabriken hållas. - Och då blir det billigare än tre miljaRder, säger Karin Hedemalm på banverket. Kostnaderna delas mellan LKAB och Banverket. - Ingenting är klart ännu om hur kostnaderna ska fördelas, säger Karin Hedemalm. - Inget avtal är slutet. Åtminstone två projekt är redan färdig i samband med den nya järnvägen i Kiruna. Det rör den nya omformarstationen som finns vid Råtsi och det nya tekniska huset. Däremot är det ännu inte bestämt var det nya resecentrum ska ligga, alltså var passagerarna som kliva på tågen som trafikerar banan.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!