150 ska jobba med nya järnvägen

UPPDATERAD VERSION: Omkring 150 människor kommer att jobba med den nya järnvägen i Kiruna. Men det behöver inte handla om 150 nya jobb på orten.  - Vi kommer att fungera som beställare hos olika entreprenörer. Och de entreprenörerna kanske redan har folk i arbete, förklarar Karin Hedemalm som är informatör hos Banverket i Luleå.

KIRUNA2008-09-11 19:11
Planerna på den nya järnvägen i Kiruna växer fram och blir mer och mer reella. Tisdagen den 23 september hålls ett informationsmöte i Luleå om upphandlingar med anledning av den nya järnvägen. Onsdagen den 24 september hålls motsvarande möte i Kiruna. Mötena riktar sig till entreprenörer och konsulter för bygget. Banverkets plan att bygget ska starta våren 2009 ligger fast. Allt ska vara klart 2012, för då beräknas den gamla järnvägen vara i så dåligt skick att den kanske inte håller att köra malm eller persontrafik på. I vanliga fall tar det tio år att planera och bygga ny järnväg, men vad gälle Kiruna måste det på grund av sprickbildningen gå fortare än så. Den nya sträckningen, omkring 15 kilometer, kommer att gå väster om Kirunavaara och delvis på LKAB:s nuvarande område.
Kostnaden var i förstone beräknad till omkring tre miljarder kronor. - Men det var i samband med att vi planerade att bygga en tunnel bakom Kirunavaara, säger Karin Hedemalm. Tunneln skulle leda förbi sprängämnesfabriken. Men i mitten av augusti kom beslutet att utesluta tunneln ur planerna och istället leda järnvägen närmare LKAB:s dammar. På så sätt kan säkerhetsavståndet till sprängämnesfabriken hållas. - Och då blir det billigare än tre miljaRder, säger Karin Hedemalm på banverket. Kostnaderna delas mellan LKAB och Banverket. - Ingenting är klart ännu om hur kostnaderna ska fördelas, säger Karin Hedemalm. - Inget avtal är slutet. Åtminstone två projekt är redan färdig i samband med den nya järnvägen i Kiruna. Det rör den nya omformarstationen som finns vid Råtsi och det nya tekniska huset. Däremot är det ännu inte bestämt var det nya resecentrum ska ligga, alltså var passagerarna som kliva på tågen som trafikerar banan.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om