Det högvärdiga malmkoncentratet ska fraktas på väg från Northlands gruva i Kaunisvaara till omlastningsterminalen i Pitkäjärvi utanför Svappavaara för att sedan åka sista biten längs järnvägen till hamnen i Narvik innan det sedan når slutkunden.
Med stöd av flera olika prövningar och samråd enligt miljöbalken så sätter man nu igång med arbetet. Det var inte direkt något "första spadtag" som inledde arbetet.
I stället påbörjades avverkningen direkt.
Själva terminalen ska ligga mellan väg E 10 och den järnväg som går till Svappavaara. En anslutningsväg, själva terminalbyggnaden och även anslutningsspår till järnvägen ska byggas under året.
Klart 2013
Allt beräknas vara klart att ta i drift redan under första kvartalet 2013. Det är en stor investering som görs, totalt handlar det om cirka 200 miljoner kronor.
- Det här är en viktig grundbult i det som är Kaunisvaara gruvområde och Northlands största projekt, säger Niclas Dahlström, informationschef vid Northland Resources.
Fyra tåg dagligen
Årsskiftet 2014/2015 beräknar Northland att man är i full drift. Då ska det rulla fyra stycken 500 meter långa tågsätt längs malmbanan - varje dygn. Detta innebär också att det kommer att gå en lastbil från Kaunisvaara ungefär var sjunde minut. På terminalen ska det också vara möjligt att lagerhålla en veckas produktion som en slags buffert.
Den stora satsningen på terminalen kommer att skapa nya arbetstillfällen, inte bara under själva byggprocessen.
- Stationen kommer att byggas upp i två etapper men när vi är i full drift så räknar vi med att åtminstone 50 personer kommer att arbeta där, säger Niclas Dahlström.
Positivt för byn
Stefan Savonen från intresseorganisationen Plattform Svappavaara ser positivt på att området kring byn fortsätter att utvecklas.
- Självklart är vi tacksamma att Northland har valt att ha den här terminalen i Svappavaaraområdet. Ger det 50 nya arbetstillfällen och kanske mer under uppbyggnadsfasen så är det klart att det är väldigt positivt för en by på 450 invånare, säger Stefan Savonen.