Varningsskyltarna finns där skoterleden korsar vägen och styrs av rörelsesensorer som aktiveras när en skoter kommer från den kommunala skoterleden. Skyltarna togs i bruk i början av december och idén kom under diskussioner om hur trafiken skulle ledas om med anledning av E10:ans flytt.
– Det är stora turistgrupper som kan ha problem med att ta sig över vägarna. Idén kom upp, och man har inte gjort detta någon annanstans så vi testade, säger Anders Burman, Tekniska Verken i Kiruna AB.
Burman har varit på platsen för att se om det fungerar och säger att det är en helt annan effekt sett till bilisternas reaktion och att det är en väldigt bra lösning i framtiden.
– Då man som bilist ser både blinkningar och ljussignaler blir man väldigt uppmärksam. Just Lärkvägen är kanske inte optimal och jag hade gärna sett en mer trafikerad väg, gärna vid Coop-området. Faller försöket väl ut ser vi över vilka passager som kan vara aktuella för liknande lösningar i framtiden.
Det största problemet är kostnaden och finansiering plus att varningssystemet drivs av batterier.
– Detta är ett pilotprojekt och vi hyr utrustningen tillsammans med Trafikverket. Jag vet inte vad kostnaden skulle bli att köpa in men det är väldigt dyrt. Det bästa hade varit en konstant strömförsörjning vilket vi får kika på om det blir aktuellt längre fram, säger Burman.