Kiruna och GÀllivare Àr unika med sina stadsomvandlingar. Men bakom varje politisk inriktning och beslut, finns personer som landar allt i detaljplaner. Grunden för alla byggnationer utreds och planlÀggs av ett fÄtal personer.
PÄ planenheten Àr Nina Eliasson chef. HÀr jobbar tolv personer med lite olika professioner och uppgifter.
â Dels har vi planarkitekterna. Vi har samhĂ€llsplanerare och trafikplanerare. Vi jobbar med GIS, kartor. Vi har ocksĂ„ en kommunantikvarie. Det Ă€r inte mĂ„nga kommuner som har det.
Fyra personer Àr planarkitekter och jobbar med detaljplaner inom enheten. Med byggboomen som rÄder i Kiruna har dessa personer mÄnga parallella Àrenden pÄ sina bord.
â De "styckar elefanten" sĂ„ de tar sĂ€rskilda delar i systematisk ordning och detaljplanelĂ€gger, Kiruna nya centrum eller nĂ„got annat, en gruva nĂ„gonstans eller handel i fjĂ€llen. Det Ă€r ett gigantiskt pussel som man ska lĂ€gga ihop, sĂ€ger Eliasson.
Hur mÄnga Àrenden har ni just nu?
â Vi har jĂ€ttemĂ„nga uppdrag. Ett trettiotal. En planarkitekt kan hĂ„lla fem-sex detaljplaner rullandes hela tiden.
Politikerna Àr bestÀllare. NÀr ett beslut klubbas politiskt dÄ Àr det den hÀr gruppen som ska utforma grunden och utreda möjligheter för uppdraget.
Hur viktigt Àr det att kommunpolitikerna sÀtter sig in i ert arbete?
â Otroligt viktigt. Framförallt att politiken förstĂ„r processen. Ser i vilka skeden de har möjlighet att pĂ„verka. För det gĂ„r inte att pĂ„verka överallt i och med att det Ă€r sĂ„ lagstyrt, sĂ€ger Nina Eliasson.
Det nya sjukhuset och jÀrnvÀgen Àr högst aktuella frÄgor inom enheten.
â DĂ€r har vi ett tydligt politiskt uppdrag. Vi hĂ„ller pĂ„ att ta fram detaljplaner. Det Ă€r markundersökningar pĂ„ gĂ„ng. Konsulter som vi bestĂ€ller frĂ„n. Samtidigt har vi en jĂ€rnvĂ€g som har en helt annan process. Det Ă€r Trafikverket som driver den och sĂ„ ska de hĂ€r synkas ihop. SĂ„ att det Ă€r ett vĂ€ldigt stort projekt.
Diskussioner har ju pÄgÄtt mellan parterna kring sjukhusets placering. Var stÄr ni i det hÀr?
â Vi jobbar pĂ„. Vi har sĂ„ tydliga processer i alla fall. Det rullar pĂ„. Det Ă€r bra att det blir diskussioner, dĂ„ vet vi vad vi ska utreda mer.
Monika Paleckaityte, Àr planarkitekt, utbildad i Litauen och har jobbat pÄ Kiruna kommun sedan 2017.
â Jag har flera projekt i Kiruna nya centrum. Detaljplaner som ska antas snart. Men ocksĂ„ fritidsomrĂ„den och bostadsprojekt utanför sjĂ€lva centrum.
Pontus Rajala, hemvÀndande Kirunabo med bakgrund frÄn fritidsomrÄden i JÀmtland-HÀrjedalen som började i höstas.
â Mellan E10 och TuolluvaaravĂ€gen sĂ„ Ă€r det ett omrĂ„de som kommer att detaljplaneras. DĂ€r kommer vi att se över förutsĂ€ttningar för att planera för drivmedelsverksamhet, restaurangverksamhet och Ă€ven eventuellt dagligvaruhandel. Men ocksĂ„ verksamheter i övrigt.
Ăven Timo Saarisilta har Ă„tervĂ€nt till Kiruna. Nu jobbar han med trafikplanering tillsammans med kollegan, Joel Rosing.
â Man jobbar med allt frĂ„n lokaliseringar av jĂ€rnvĂ€gsspĂ„r till hur hög kantstenen ska vara pĂ„ gatorna. Man spĂ€nner överallt frĂ„n millimetrar till stora frĂ„gor.
Joel Rosing, trafikplanerare, har jobbar sedan i vÄras vid planenheten.
â Just nu jobbar jag med förprojektering för det som blir etapp 2 upp mot JĂ€garskole-omrĂ„det. Sedan jobbar jag med att uppdatera trafikmodellen för Kiruna, sĂ€ger han.