LKAB har historiskt dominerat på Malmbanan. Bolaget äger järnvägsföretaget MTAB, som står för godstrafik och som äger spåranläggningar, exempelvis i Svappavaara och sjöbangården samt lokstalls- och vagnsverkstaden i Kiruna.
Northland resources ska komma till Narvik utan att gå in på MTAB:s anläggningar men den som ska in på Malmbanan ska likväl ha tumme med LKAB/MTAB.
Northland resources planerar börja leverera malm 2013. Vid full produktion 2014-2015 ska det gå fyra tåg på 500 meter vardera. Samtidigt stegrar LKAB sin produktion åren framöver och behöver utrymme.
Nyligen fick Trafikverket pengar till fler mötesspår, klara 2015, fast i framtiden väntas det likväl bli trångt.
Söka varje år
Det finns en ordning där norska och svenska transportmyndigheterna ska hantera rättvisan på Ofotbanan respektive Malmbanan. Ordningen påminner om när flygbolag vill ha plats på flygplatser.
Tidigt på året får den som vill köra tåg ansöka om utrymme i tidtabellen. På sommaren fattas beslut och senare kan företagen börja köra. Lösningen gäller ett år i taget.
Neka tågtrafik
Uppstår konflikter kring utrymmet på järnvägen ska myndigheterna ge förslag på lösning.
I reglerna står att historien inte ger förtur. En nykomling ska ha samma chans.
Om det trots koordinering av trafiken blir överfullt kan önskemål nekas. Tåget kan inte gå.
??Det är svårt att i förväg beskriva hur det här kan se ut. Vi har inte haft så mycket av det. Lösningarna blir från fall till fall, säger Magnus Sundling, Trafikverket.
Det kan bli trångt på spåret
LKAB ska skicka mer malm och Northland resources tillkommer.Trots nya regeringspengar väntas det över åren bli snävt med utrymme. Myndigheterna kan neka trafik.
Malmen tar vägen över fjället till Narvik, där en hamn ska nyttjas.
Foto: Roland S Lundström
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!