E 10-dragning skapar konflikt

Väg E 10 måste dras om på grund av markdeformationer från gruvbrytningen men den nya dragningen har blivit en het fråga då den går rakt igenom ett rekreationsområde med bland annat skidspår och skoterleder.

PÅVERKAS. Skid- och motionsspåren vid bland annat Varggropen och vid Matojärvi kommer att påverkas om Trafikverket drar nya E10 i området. Malte Dagfjäll åker nästan dagligen en mil skidor men han tror att det tvärtom kan bli bättre om man bygger några nya spår. Foto: Mattias Forsberg

PÅVERKAS. Skid- och motionsspåren vid bland annat Varggropen och vid Matojärvi kommer att påverkas om Trafikverket drar nya E10 i området. Malte Dagfjäll åker nästan dagligen en mil skidor men han tror att det tvärtom kan bli bättre om man bygger några nya spår. Foto: Mattias Forsberg

Foto: Mattias Forsberg

Kiruna2012-11-22 06:00

Den korridor som Trafikverket har ritat ut för dragningen av nya E 10 fastslogs redan tidigare men nu har man tagit fram en mer exakt dragning av vägen.

Socialdemokraterna i Kiruna gick i förra veckan ut med att man helt avvisar Trafikverkets förslag på dragning av E 10. Anledningen är att den tänkta dragningen kommer att korsa skid- och motionsspår på inte mindre än tio olika ställen. Även om det kommer att byggas broar över spåren så tror de ändå att området vid såväl Matojärvi som Varggropen och allt däremellan kommer att påverkas negativt.

- Vi avvisar Trafikverkets förslag på grund av att man förstör en massa skidspår. Det är ett viktigt rekreationsområde för varenda Kirunabo, säger Håkan Bäckström, ordförande för Socialdemokraterna i Kiruna.

De ser hellre att vägen dras längre norrut så att inte påverkan på rekreationsområdet blir lika stor. Där finns emellertid ett annat problem, Lappmalmen som LKAB vill bryta.

Malmfyndigheter
Lappmalmen ligger på mellan 600 och 1.400 meters djup och deformationerna från en eventuell brytning kommer att ligga nära den nya vägen som dragningen ser ut i dag. Skulle den flyttas längre norrut varnar LKAB för att vägen skulle kunna få en väldigt kort livslängd eftersom den då skulle gå rakt över malmen.

- Vi har under flera års tid pratat om Lappmalmen och förklarat att det kan bli en framtida gruva och att påverkan på marken blir ganska stor, säger Anders Lindberg, informationschef på LKAB och fortsätter:

- Den dragning som Trafikverket har nu fungerar utifrån vad vi i dag vet om Lappmalmen och en eventuell framtida brytning.

Trafikverket arbetar nu med att ta fram en arbetsplan där man väger samman olika aspekter. Allmänheten hade till i måndags på sig att komma in med yttranden till samrådet.

Kuriren har utan resultat försökt nå ansvarig projektledare på Trafikverket.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om