Ett plus ett är lika med kul

Matematik är roligt.
Under den parollen har flera av Kiruna kommuns förskolor och skolor arbetat under det gångna året.
Nu visas resultatet på Folkets hus.

KIRUNA2005-05-18 06:30
Det sviktande intresset för matematik i skolan har länge varit ett bekymmer. Det finns elever som inte klarar av matematikmålen och lämnar grundskolan med underkänt betyg i ämnet.<br>För att stävja utvecklingen har barn- och fritidsförvaltningen avsatt resurser för och initierat ett tvåårigt matematikprojekt i Kirunas skolor. Första året är till ända och det är dags för examiniation, gestaltat med en veckolång utställning i Folkets hus.<br>Alla årskurser<br>Matematikprojektet har bedrivits i samtliga årskurser, inklusive förskolan. Intresserade och engagerade pedagoger har fått lyssna på föreläsningar och deltaga i nätverksträffar.<br>&nbsp;? Lärarna har arbetet konkret med matematiken i barngrupperna och sedan delat med sig av sina erfarenheter på nätverksträffarna, säger Ann Christin Tornberg som är specialpedagog i det kommunala stödteamet.<br>Enkelt uttryckt har lärarna försökt att få matematiken roligare. För de mindre barnen kan det till exempel innebära att sortera knappar, räkna människor och bygga kvadrater i papp.<br>Matematiskt språk<br>&nbsp;? Vi försöker ge barnen ett matematiskt språk, berättar Katarina Inga som är förskollärare på Fjällrävens förskola.<br>&nbsp;? Det kan vara ord som ?sortera?, ?antal?, ?störst? och ?minst?. Sedan kopplar vi det till vardagen, hur ?många? tallrikar vi ska duka fram till frukosten till exempel. <br>&nbsp;? Som pedagog sätter man på sig matematikglasögonen och söker matte i allt! Även för de något äldre elverna har mottot varit att matematik ska vara roligt och vardagsförankrat.<br>&nbsp;? En tendens har varit att den abstrakta matematiken kommer alldeles för tidigt. Nu tar vi varje chans att få in vardagsmatematik i undervisningen och låter kopplingen till det abstrakta komma så småningom, säger lågstadieläraren Lillian Fängvall.<br>Positiv respons<br>Responsen från såväl barn och elever som föräldrar har varit positiv.<br>&nbsp;? Föräldrar har berättat att barnen räknar även hemma, säger Katarina Inga.<br>För att kunna ta till vara den kompetens som skapats inom projektet, har allt arbete dokumenterats. Under innevarande vecka kan därför alla som vill beskåda och ta lärdom av Kirunabarnens mattekunskaper, göra så i Folkets hus övre foajé.<br><br><br>linda.alfredsson@kuriren.com<br>0980/83125
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om