I drygt ett år har verksamheten på Kirunas nya godsterminal varit igång. Gods via järnväg togs tidigare emot i anslutning till den gamla järnvägsstationen men eftersom järnvägen var tvungen att dras om på grund av sprickbildning från gruvbrytningen så flyttades godshanteringen till en ny terminal belägen några kilometer söder om Kiruna, på baksidan av Kiirunavaara.
Trots att det idag finns en överkapacitet på anläggningen så vill man utöka verksamheten ytterligare.
– Vår ambition är att bygga upp lagerhotell och vi har flera intressanta koncept på gång där vi kan erbjuda lagerplatser till olika företag, framförallt i samband med stadsomvandlingen, säger Sture Åberg, vd för Kiruna cargo.
Vidare så har Kiruna cargo inlett ett samarbete med Narviks hamn och syftet är att kunna ta in containergods via hamnen och sedan frakta det till Kiruna och vidare därifrån. Även om det är relativt trångt på Malmbanan mellan Kiruna och Narvik så finns kapaciteten på de godståg som redan trafikerar sträckan.
– Vi ser en stor potential i att kunna få in containerfartyg till Narvik, något som inte förekommer idag. Då kan vi via båt och järnväg få in gods som behövs i Kiruna eller andra delar av Nordkalotten, säger Sture Åberg.
Kiruna cargo ser möjligheter med att transportera och lagra gods som behövs i stadsomvandlingen, produkter för tillverknings- och gruvindustri och även naturgas från Nordnorge.
Exakt hur många arbetstillfällen de stora satsningarna på terminalen skulle kunna ge vet man inte men Sture Åberg gissar på ett hundratal inom fem år.
– Då är det inte bara vår verksamhet utan det är de företag som ser järnvägsterminalen som viktig för sin verksamhet. Det kan vara tillverkande företag, de företag som jobbar inom järnväg och behöver lok eller vagnar som ska repareras eller avisas. Det finns redan företag som är intresserade av detta, säger Åberg.
Först och främst är det markfrågan som måste lösas och det hoppas man ska vara klart under våren. Parallellt förs diskussioner med kommunen och statens fastighetsverk för att kunna hitta en lösning för att frigöra utrymme för bland annat lagerhotell, tält och annat.
– Det är viktigt att vi får loss ytor ganska snabbt för det kommer att hända jättemycket i år, säger Sture Åberg.