Gratis semester i Lappland

Till sommaren drar en unik turistsatsning i gång i Kiruna. Är man inte mer än 15 år fyllda kan man bo, äta och aktivera sig gratis.
? Nu utvecklar vi barmarkssäsongen, säger Peter Salomonsson, Kiruna Lappland.

KIRUNA2006-03-04 06:30
Den turistiska satsningen går under namnet Lappland gratis för alla barn och ska prövas under de tre kommande somrarna. Till satsningen har flera av Kirunas största entreprenörer sällat sig, bland andra Icehotel, Riksgränsen, Björkliden och STF:s turiststationer i Abisko och Kebnekaise. Dessutom har projektet fått grönt ljus från flygjätten SAS. <BR> ? Det finns ingen anledning att åka till ett nöjesfält i sommar, säger Dan Björk, Icehotel. <BR> ? Det är bara att ta del av alla våra upplevelser och aktiviteter. <BR><BR><STRONG>Har det mesta</STRONG><BR>Ytterligare en samarbetspartner är Destination Narvik. Förutsatt att du är barn erbjuds du där till exempel gratis fjordfiske, klättring och boende. <BR> ? Vi har det mesta inom axeln Kiruna?Narvik, säger Ketil Singstad, Destination Narvik. <BR> ? Det enda som saknas är väl isbjörnar och jultomten!<BR>I dagsläget är det vintersäsongen som lockar flest turister till Kirunaområdet. Det är förvisso många som hittar norrut även under sommarmånaderna, men turistentreprenörerna hoppas kunna öka trycket ytterligare. <BR> ? I dag har vi cirka 600 årsanställda inom turismen. Målet är att få 100 nya tjänster under de tre kommande åren, säger Peter Salomonsson. <BR> ? Ett annat mål är att öka antalet kommersiella gästnätter under barmarksperioden med 15 procent. <BR><BR><STRONG>Påverkar entreprenörer</STRONG><BR>En tredjedel av projektets förstaårsbudget, 1,1 miljoner kronor, finansieras av Kiruna kommun och resten av pengarna skeppas in av näringslivet. <BR> ? Om de stora turistmotorerna går bra påverkas även de mindre entreprenörerna. Och de stora företagen tar ett större ekonomiskt ansvar som kommer de mindre till gagn, säger Peter Salomonsson.<BR> ? Den här satsningen blir en riktig bombmatta inför sommaren, det kommer att smälla rejält.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om