Deformationerna närmar sig stadens centrum. Redan för sex år sedan fick vägen till LKAB dras om och där den gick är det i dag stora hål efter att marken har gett med sig för gruvbrytningen.
– Det är inget att sticka under stol med att nu börjar deformationslinjerna närma sig gruvvägsbron och då har man ansett att det är lämpligt att flytta vägen, säger Tony Nordqvist, projektledare på LKAB.
Ny väg direkt från E10
Den nya vägen är cirka 700 meter lång och ansluter direkt till E10, strax norr om den gamla järnvägsstationen, i höjd med fiskodlingen. Totalt har det kostat omkring 20 miljoner att färdigställa vägen och det är LKAB som bekostar allt.
Efter att den gamla järnvägsstationen stängdes för en månad sedan har man sedan kunnat ansluta gruvvägen till E10.
Det kan dock komma att bli en relativt kort livslängd på den nya vägen, endast fem år om prognoserna stämmer.
– Prognoserna säger att det är stor risk att man måste ha en ny infart igen redan 2018, säger Tony Nordqvist.
Miskad trafik i centrum
Eftersom den gamla gruvvägen stängs för trafik så minskar också trafiken inne i Kiruna centrum avsevärt. Trafiken till LKAB via stadshuskorsningen har varit intensiv och mätningar visar att det är omkring 6.000 fordon som dagligen har trafikerat vägen. Nu leds alltså all trafik utanför centrum.
– Det blir en betydligt gynnsammare trafiksituation jämfört med tidigare, säger Tony Nordqvist.