I dag invigs nya Nikkaluoktavägen

Sju kilometer av en alldeles ny vägsträckning tas nu i bruk. Det är väg 870 eller mer allmänt kallat Nikkaluoktavägen som har byggts om med anledning av markdeformationerna från gruvan.

Invigt. Kirunas kommunalråd Kristina Zakrisson och Trafikverkets regionchef Arnold Vonkavaara skötte invigningen av den nya vägen.

Invigt. Kirunas kommunalråd Kristina Zakrisson och Trafikverkets regionchef Arnold Vonkavaara skötte invigningen av den nya vägen.

Foto: Mattias Forsberg

Kiruna2015-09-01 12:43

Det var med pompa och ståt som den nya vägsträckningen mellan Kiruna och Råtsi invigdes under tisdagen. Musik, tal och en bilkortege med stadens raggarklubb var några av höjdpunkterna.

Bygget av den nya vägen har kostat cirka 140 miljoner kronor och har pågått sedan 2014 men vad gäller tillståndprocesser, upphandlingar och arbetsplaner så har arbetet pågått betydligt längre än så.

– Själva byggnationen har pågått drygt ett år men planeringsprocessen har varit en del i detta så där för man lägga till ett par år. Cirka tre år har det tagit att få till en sådan väg, säger Arnold Vonkavaara, regionchef på Trafikverket.

Anledningen till varför vägen byggs är att den gamla sträckningen påverkas av markdeformationerna som LKAB:s underjordsgruva orsakar. Det är också därför som LKAB finansierar den sju kilometer långa vägen.

– Deformationen från gruvbrytningen kommer att påverka den gamla vägen som är stängd från och med idag. Då krävs det en ny anslutning till Nikkaluokta, säger Arnold Vonkavaara.

Förutom själva vägen har det byggs gångbroar över Luossajoki för att möjliggöra en fri rörlighet för friluftslivet. Man har även byggt planskilda korsningar där vägen möter de många motionsspår som finns i Lomboloområdet. Vägen har också dragits närmare bostadsområdet för att minska påverkan för rennäringen.

I samband med att den nya sträckningen av vägen öppnas så utgår den gamla ur det allmänna underhållet. Den delen av vägen kommer framöver att kunna användas av exempelvis längdskidåkare som vill träna med rullskidor under barmarksperioden.

– Så länge den gamla Nikkaluoktavägen kan fungera för gång-, cykeltrafik och det rörliga friluftslivet så ska vi hålla den igång. Nu kommer den gamla järnvägsbron att rivas och sedan ska överfarten anpassas så att man kan ta sig upp på den gamla vägen. Det blir inte för biltrafik utan för Kirunaborna i övrigt, exempelvis rullskidåkning, säger Mikael Westerlund, LKAB:s tillförordnade avdelningschef för samhällsomvandlingen i Kiruna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om