Han konstaterar att mycket finns att fortsÀtta jobba med vad gÀller underhÄllsarbete och sÀkerhetstÀnkande inom företaget.
â Det finns en underhĂ„llsskuld. Vi har sagt, och arbetsledningen i Svappavaara Ă€r inne pĂ„ samma linje, att vi saknar en anlĂ€ggningsinspektör. Vi har maskininspektörer som kollar maskinerna men vi har ingen som folkuserar pĂ„ anlĂ€ggningarna. Och det Ă€r vĂ€l dĂ€r det har brustit.
Finns det anlÀggningsinspektörer i andra delar av verksamheten, som i Malmberget eller Kiruna?
â Som jag vet finns det inga anlĂ€ggningsinspektörer. Det Ă€r nĂ„gonting som drift- och underhĂ„llsavdelningen ska hĂ„lla koll pĂ„. Vi har ju facit men det rĂ€cker inte. Man mĂ„ste ha bĂ€ttre fokus pĂ„ anlĂ€ggningarna. Vi fĂ„r se vart det landar men önskemĂ„let frĂ„n vĂ„r sida Ă€r att man tillsĂ€tter speciella inspektörer som kontrollerar anlĂ€ggningarna. Det hade varit bra att ha en speciell styrka som Ă„tgĂ€rdar de fel och brister som upptĂ€cks löpande.
NÀr skulle det kunna bli aktuellt att fÄ igÄng sÄdana grupper i verksamheten?
ââDen frĂ„gan Ă€r pĂ„börjad men Ă€r lĂ„ngt ifrĂ„n klar. Vi kommer att jobba för det frĂ„n vĂ„r sida.
En form av underhÄllsteam som finns i verksamheten kontinuerligt, alltsÄ?
â Absolut. Det hade varit det bĂ€sta för nu har vi underhĂ„llssidan. De har fullt upp med produktionsdelarna och maskinparken. De underhĂ„ller sĂ„ att produktionen hĂ„ller igĂ„ng. Men vi mĂ„ste Ă€ven ha underhĂ„ll pĂ„ anlĂ€ggningarna sĂ„ att det kĂ€nns sĂ€kert för alla som vistas dĂ€r.
Incidenter sker dÄ och dÄ inom LKAB:s verksamheter. Och tillbuden kan enligt facket emellanÄt kopplas direkt mot anlÀggningarna och brister pÄ underhÄll av materiella delar. Sommarens dödsolycka Àr ett exempel. DÀr Àr inga utredningar Ànnu fÀrdigstÀllda, vare sig LKAB:s interna utredning, polisens eller Arbetsmiljöverkets. Men man har ÀndÄ kunnat konstatera att en 20-Ärig underentreprenör, fick sÀtta livet till efter att en gallerdurk givit vika pÄ förÀdlingsverken i Svappavaara. Ett fall pÄ runt fem meter ledde senare till hennes död.
â Jag anser att vi har en bra kommunikation med arbetsledningen i de hĂ€r frĂ„gorna. Ingen vill ju att det ska ske nĂ„gon fler dödsolycka. Men det Ă€r ju inte bara arbetsledningen utan det mĂ„ste komma frĂ„n koncernledningen. Vi mĂ„ste fĂ„ direktiv uppifrĂ„n pĂ„ vad som ska gĂ€lla. Det kan ju inte vara olika beroende pĂ„ var man jobbar. Det hĂ€r mĂ„ste genomsyra hela koncernen, sĂ€ger Pentti Rahkonen.