Videon är inte längre tillgänglig
Eiscat gjorde sina första mätningar av atmosfärens olika lager redan för över 30 år sedan. Mätningarna bygger på ett nätverk av jättelika parabolantenner strategiskt placerade i Arktis. Antennen som finns strax utanför Kiruna mäter 32 meter i diameter och den har använts sedan Eiscat grundades och den är fortfarande i bruk. Däremot har den sina begränsningar och det är därför man väljer att satsa på en ny typ av radar som kommer att se helt annorlunda ut.
Med kluster på uppemot 10 000 antenner ska mätningarna gå fortare och det blir även smidigare att rikta antennerna eftersom det enbart handlar om att ställa om i elektroniken, snarare än att flytta en gigantisk parabolantenn.
– Det här gör vi för att få ett bättre mätinstrument kan man säga. Vi kan göra mätningar som har tio gånger så hög detaljrikedom och dessutom går det tio gånger snabbare med Eiscat 3D, säger Craig Heinselman, chef för Eiscat.
Ett nytt radarsystem ligger några år framåt i tiden så ännu har man inte bestämt exakt placering av de kluster av antenner som skall användas. Tanken är dock att ett skall ligga i närheten av Bergfors, cirka fyra mil nordväst om Kiruna. Ett annat blir i Skibotn i Norge och det tredje i finska Karesuvanto.
– Om vi får in all finansiering för projektet så kan vi vara igång och göra de första mätningarna om fem år men det är mycket arbete som återstår, säger Craig Heinselman.
– Sedan måste det sökas tillstånd för att bygga antennerna och då måste vi naturligtvis ta hänsyn till exempelvis renskötseln i området.
Det är inga småpengar det handlar om utan totalt beräknas projektet kosta 690 miljoner kronor. Det norska forskningsrådet meddelade nyligen att man är redo att gå in med 288 miljoner norska kronor och efter ytterligare bidrag från EU så återstår 25 procent av finansieringen. Förhoppningen är nu att fler av medlemsländerna i Eiscat skall vara med och bidra.
– Jag tror att vi har goda chanser att få med Japan i detta. Får vi finansiering därifrån så täcker vi den sista fjärdedelen och då kan projektet starta, säger Craig Heinselman.
Även om det handlar om många miljoner kronor så blir det inte mer än ett tiotal nya arbetstillfällen under uppbyggnadsfasen. Därefter kan det handla om fem arbetstillfällen som blir kvar men det mesta som är kopplat till mätningarna skall skötas automatiskt.
– Vi är idag 20 anställda och det kan bli uppemot 25 när den nya radarn är i bruk. Det viktigaste är att vi får en forskning i världsklass, säger Craig Heinselman.