Han lägger fram sina synpunkter i fremover.no och pekar på att det börjar bli ont om tid. För närvarande går 24 tåg i varje riktning på sträckan Kiruna-Narvik per dygn.
– Det är i överkant av den kapacitet som finns, men vi klarar det, säger han till Fremover.
De små marginalerna innebär att vissa tåg måste snigla sig fram mellan Narvik och Riksgränsen. Ett av godstågen behöver 2,5 timme på sig på grund av trängseln på sträckningen.
Förlängningar
Prognoserna säger att innan 2020 ökar trafiken till 40 tåg i varje riktning. För att förbättra den svaga kapaciteten förlängs mötesstationen i Björnfjell. Klart i år. Därefter byggs Rombak och Narvik ut. En ny station byggs i Djupvik, just innan Narvik.
Genom forcerad planläggning räknar Jernbaneverket att de tre sistnämnda ska vara klara 2018.
Men trots satsningarna slår man i taket 2020.
– Som vi ser det är det troligt att de första tio kilometrarna med dubbelspår måste stå klara om sex år, säger Thor Brækkan.
Utredningar pågår
Under året kan prognoserna bli mer noggranna.
– Då kommer en pågående utredning mellan Jernbaneverket och svenska Trafikverket med synpunkter och förslag till utbyggnadsåtgärder och finansiering.
Dessutom färdigställer Trafikverket sin egen dubbelspårsutredning. Den norska motsvarigheten kom i höstas. Den skissar på en etappvis utbyggnad av dubbelspår på norska delen, Ofotbanen, med start 2022 och färdigställande 2033.