Brister pĂ„ Malmbanan lagas sent – reglerna följs inte

Mer Àn hÀlften av felen pÄ Malmbanan har ÄtgÀrdats för sent. Det visar en granskning som Sveriges Radio Ekot har gjort.

Den senaste urspÄrningen intrÀffade norr om GÀllivare för lite mer Àn tvÄ veckor sedan.

Den senaste urspÄrningen intrÀffade norr om GÀllivare för lite mer Àn tvÄ veckor sedan.

Foto: LKAB

Kiruna2021-11-23 14:44

Sveriges Radio Ekot har gĂ„tt igenom Trafikverkets besiktningar av Malmbanan. PĂ„ grund av den tunga och tĂ€ta trafiken genomför Trafikverket dubbelt sĂ„ mĂ„nga kontroller av Malmbanan som pĂ„ andra platser. 

Ekots granskning av rapporterna visar att det har hittats totalt 105 olika fel pĂ„ banan sedan april i Ă„r. Felen som hittats Ă€r bland annat vĂ€xelfel, sprickor i rĂ€lsen och ytfel pĂ„ spĂ„ren. 

Enligt Trafikverkets interna regler ska fel Ă„tgĂ€rdas inom tre mĂ„nader. Ekots granskning visar att sĂ„ inte Ă€r fallet nĂ€r det gĂ€ller mĂ„nga av felen. I 44 av 79 fall har det dröjt lĂ€ngre Ă€n tre mĂ„nader innan felen blivit Ă„tgĂ€rdade. Mer Ă€n hĂ€lften av felen har alltsĂ„ Ă„tgĂ€rdats för sent.  

Trots regeln om tre mĂ„nader sĂ„ gĂ„r vissa fel att vĂ€nta med enligt Roger Nilsson, enhetschef pĂ„ Trafikverket. 

– Rent sĂ€kerhetsmĂ€ssigt, om man gĂ„r över tiden, sĂ„ mĂ„ste man kontrollera anmĂ€rkningen och se att den inte har förvĂ€rrats, sĂ€ger han till Sveriges Radio Ekot.

– Alla de hĂ€r anmĂ€rkningarna Ă€r ju inte av den typen att de kan förvĂ€rras och bli trafiksĂ€kerhetsmĂ€ssigt farliga. 

Roger Nilsson ser inte att det finns nĂ„gon risk med att vĂ€nta lite lĂ€ngre Ă€n vad reglerna krĂ€ver och han kan inte heller se nĂ„gon koppling till de urspĂ„rningar som sker dĂ„ och dĂ„ pĂ„ Malmbanan. 

Den senaste urspĂ„rningen utanför GĂ€llivare var den tolfte urspĂ„rningen pĂ„ tio Ă„r enligt Ekot. Trafikverket ska tidigare ha varnat för risken för urspĂ„rningar lĂ€ngs strĂ€ckan GĂ€llivare och RiksgrĂ€nsen eftersom det finns en benĂ€genhet för sprickor pĂ„ flera stĂ€llen efter den strĂ€ckan. 

LKAB har lĂ€nge flaggat för att det behövs dubbla spĂ„r pĂ„ Malmbanan. 

– Vi har en samsyn med Trafikverket om vilka delar som skulle behöva mer underhĂ„ll, vilka delar skulle vara prioriterade om det kom ett beslut om dubbelspĂ„r. NĂ€r vi uttrycker önskemĂ„l om dubbelspĂ„r, ökad kapacitet och Ă€ven att underhĂ„llet förbĂ€ttras, sĂ„ riktar vi det mot politiken. AlltsĂ„ att Trafikverket ska fĂ„ andra direktiv Ă€n de har idag som gör att Malmbanan hamnar högre upp, sĂ€ger Anders Lindberg, presschef LKAB.  

– Inför den stora omstĂ€llning vi stĂ„r nu sĂ„ Ă€r vi sĂ„ beroende av transporterna, vi vill dessutom öka vĂ„ra leveranser, för att öka vĂ„r omsĂ€ttning för att ha rĂ„d med den hĂ€r stora omstĂ€llningen. Det Ă€r dĂ€rför vi tjatar sĂ„ mycket om Malmbanan och dess betydelse. 

Om Ekots granskning sĂ€ger Anders Lindberg sĂ„ hĂ€r: 

– Det svarar Trafikverket bĂ€st pĂ„. 

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!