Sveriges Radio Ekot har gÄtt igenom Trafikverkets besiktningar av Malmbanan. PÄ grund av den tunga och tÀta trafiken genomför Trafikverket dubbelt sÄ mÄnga kontroller av Malmbanan som pÄ andra platser.
Ekots granskning av rapporterna visar att det har hittats totalt 105 olika fel pÄ banan sedan april i Är. Felen som hittats Àr bland annat vÀxelfel, sprickor i rÀlsen och ytfel pÄ spÄren.
Enligt Trafikverkets interna regler ska fel ÄtgÀrdas inom tre mÄnader. Ekots granskning visar att sÄ inte Àr fallet nÀr det gÀller mÄnga av felen. I 44 av 79 fall har det dröjt lÀngre Àn tre mÄnader innan felen blivit ÄtgÀrdade. Mer Àn hÀlften av felen har alltsÄ ÄtgÀrdats för sent.
Trots regeln om tre mÄnader sÄ gÄr vissa fel att vÀnta med enligt Roger Nilsson, enhetschef pÄ Trafikverket.
â Rent sĂ€kerhetsmĂ€ssigt, om man gĂ„r över tiden, sĂ„ mĂ„ste man kontrollera anmĂ€rkningen och se att den inte har förvĂ€rrats, sĂ€ger han till Sveriges Radio Ekot.
â Alla de hĂ€r anmĂ€rkningarna Ă€r ju inte av den typen att de kan förvĂ€rras och bli trafiksĂ€kerhetsmĂ€ssigt farliga.
Roger Nilsson ser inte att det finns nÄgon risk med att vÀnta lite lÀngre Àn vad reglerna krÀver och han kan inte heller se nÄgon koppling till de urspÄrningar som sker dÄ och dÄ pÄ Malmbanan.
Den senaste urspÄrningen utanför GÀllivare var den tolfte urspÄrningen pÄ tio Är enligt Ekot. Trafikverket ska tidigare ha varnat för risken för urspÄrningar lÀngs strÀckan GÀllivare och RiksgrÀnsen eftersom det finns en benÀgenhet för sprickor pÄ flera stÀllen efter den strÀckan.
LKAB har lÀnge flaggat för att det behövs dubbla spÄr pÄ Malmbanan.
â Vi har en samsyn med Trafikverket om vilka delar som skulle behöva mer underhĂ„ll, vilka delar skulle vara prioriterade om det kom ett beslut om dubbelspĂ„r. NĂ€r vi uttrycker önskemĂ„l om dubbelspĂ„r, ökad kapacitet och Ă€ven att underhĂ„llet förbĂ€ttras, sĂ„ riktar vi det mot politiken. AlltsĂ„ att Trafikverket ska fĂ„ andra direktiv Ă€n de har idag som gör att Malmbanan hamnar högre upp, sĂ€ger Anders Lindberg, presschef LKAB.
â Inför den stora omstĂ€llning vi stĂ„r nu sĂ„ Ă€r vi sĂ„ beroende av transporterna, vi vill dessutom öka vĂ„ra leveranser, för att öka vĂ„r omsĂ€ttning för att ha rĂ„d med den hĂ€r stora omstĂ€llningen. Det Ă€r dĂ€rför vi tjatar sĂ„ mycket om Malmbanan och dess betydelse.
Om Ekots granskning sÀger Anders Lindberg sÄ hÀr:
â Det svarar Trafikverket bĂ€st pĂ„.