LKAB vill betala norsk järnväg

LKAB kan inte vänta utan förhandlar med Norge om att förskottera en utbyggnad av Ofotbanan, järnvägen på norska sidan.

Kiruna2012-01-20 06:00

Sedan tidigare har LKAB fått Trafikverket och svenska regeringen med sig på fler mötesspår på Malmbanan, på svenska sidan.

På sikt triggas dock nyttjandet av järnvägen upp. Det ska gå fler persontåg där och framöver kommer Northland resources malmtåg in i bilden. Behov av dubbelspår uttalas.

Där är vi inte. Det som nu sker är att LKAB konstaterat problem med kapaciteten på norska sidan. I mediekanalen NRK Nordland rapporteras återkommande om den begränsning Ofotbanan utgör. Utan dubbelspår klarar banan snart inte att ta emot transporterna.

NRK Nordland rapporterar om prognoser från Jernbaneverket. Dessa säger att det under de närmaste fyra åren väntas en ökad trafik från 34 tåg per dygn till 50.

LKAB vill enligt kanalen förskottera utbyggnaden av Ofotbanan och förhandlar om detta med Jernbaneverket. Gruvbolaget har inte tid att vänta på att järnvägen ska komma in i långtidsplanen för järnvägsbyggen.

Förskotteringen uppges gälla kapacitetshöjande åtgärder och då menas två mötesspår så att de nu längre tågen kan mötas. Frågan om dubbelspår omnämns inte kring förskotteringen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om