Den gamla godsbangården i Kiruna påverkas av deformationerna från gruvan och därför var man tvungen att bygga en ny. Det är LKAB som har stått för finansieringen och Trafikverket har ägt projektet som nu börjar närma sig målet.
Totalt handlar det om cirka 7.000 meter spår, med en kapacitet på nio tågsätt per dag. Det finns möjlighet att lasta och lossa upp till 400 containrar per dag, vilket alltså är helt nytt.
– Vi har en hel del bulktransporter som vi skulle kunna lägga om till järnvägen. Det handlar om cirka 200 bilar per dygn och nu öppnas det möjligheter på ett helt annat sätt, säger Jan Lundgren, projektchef på LKAB.
Kapaciteten kommer att sättas på prov direkt eftersom ett planerat underhållsstopp gör att den norska godstrafiken via Malmbanan och omlastning i Narvik kommer att vara stängd under två veckor. Därmed kommer CargoNet och Schenker köra allt sitt gods till och från Nordnorge via Kiruna. Direkt handlar det alltså om lastning och lossning av över 200 containrar per dygn på den nya bangården.
– Det känns väldigt tryggt att vi nu har Kiruna som säkerhet i systemet med transporter till och från Nordnorge, säger Jon Austrheim, avdelningsdirektör på Schenker.