Protester mot framtida skolnedläggning

Ett trettiotal personer samlades under torsdagen i Kiruna stadshus för att protestera mot kommunens planer på nedläggningar av skolor.

Protest. Föräldrar, elever och lärare från Övre Soppero skola fanns under torsdagen på plats i Kiruna stadshus för att protestera mot kommunens planer på omstrukturering av skolan och nedläggning av flertalet skolor.

Protest. Föräldrar, elever och lärare från Övre Soppero skola fanns under torsdagen på plats i Kiruna stadshus för att protestera mot kommunens planer på omstrukturering av skolan och nedläggning av flertalet skolor.

Foto: Monica Blind Nutti

Kiruna2015-04-24 10:08

Det handlar om den utredning som benämns som Skolstruktur 2.0 och som bland annat innebär att flertalet skolor i kommunen kan komma att läggas ned.

För barnen som går på skolan i Övre Soppero skulle det innebära ett avsevärt mycket längre avstånd till skolan. Därför hade lärare, elever och föräldrar tagit sig till Kiruna med en förhoppning om att deras protester skulle nå fram till politikerna.

– Vi tycker att det är alldeles för långa avstånd både till Karesuando och Vittangi, säger Monica Blind Nutti som är förälder till två skolbarn.

Idag finns det elever på skolan i Soppero som har drygt fyra mil enkel väg till skolan. Blir det att åka till Karesuando eller Vittangi så handlar det om nästan tio mil enkel väg.

– Vi tycker att de här barnen är för små för att skickas så långt. Hela området berörs ju av de här planerande skolnedläggningarna, säger Monica Blind Nutti.

Politikerna i Kultur- och utbildningsnämnden mötte upp den protesterande skaran i stadshuset och lyssnade på de olika argumenten.

– Jag känner till sedan tidigare, inte minst avstånden, som de trycker väldigt mycket på. Det är ingen tvekan om att det är en viktig faktor. Det har det varit tidigare och det är det även i den här utredningen. Det ska vi beakta, värdera och bedöma, säger Kultur- och utbildningsnämndens ordförande Roger Suup (S) till 24Norrbotten.

Se även tv-inslaget i 24 Norrbotten.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om