Rymdjapaner i Kiruna

JAXA, Japans statliga rymdorganisation, Ă€r Ă„terigen i Kiruna för att genomföra ljudvallstester.– Vi behöver ett stort omrĂ„de för att genomföra vĂ„ra tester, sĂ€ger JAXA:s projektledare Masahisa Honda.

FÖRBEREDELSER. Det japanska teamet frĂ„n JAXA har varit pĂ„ plats pĂ„ Esrange sedan en mĂ„nad. NĂ€sta vecka ska det första testet utföras om vĂ€dret tillĂ„ter.

FÖRBEREDELSER. Det japanska teamet frĂ„n JAXA har varit pĂ„ plats pĂ„ Esrange sedan en mĂ„nad. NĂ€sta vecka ska det första testet utföras om vĂ€dret tillĂ„ter.

Foto: Robert Holmbom

Kiruna2013-07-19 06:31

För tvÄ Är sedan var JAXA, Japan Aerospace Exploration Agency, pÄ plats i Kiruna och pÄ Esrange för att genomföra tester för projektetet D-SEND. Ett projekt som syftar till att konstruera ett passagerarplan som kan ta sig igenom ljudvallen med en mindre ljudbang. Testerna Àr vÀrldsunika och gÄr inte att genomföra nÄgon annanstans Àn pÄ Esrange raketskjutfÀlt.

– Det vi gjorde 2011 och det vi gör nu har aldrig gjorts förut. Överhuvudtaget att slĂ€ppa sĂ„ hĂ€r tunga saker frĂ„n ballonger Ă€r vĂ€ldigt unikt, sĂ€ger Mikael TöyrĂ€, SSC:s projektledare, om de Ă„tta meter lĂ„nga flygplanskropparna med en vikt pĂ„ ett ton.

– Vi vill mĂ€ta ljudbangen frĂ„n marken. I Japan har vi inte ett tillrĂ€ckligt stort omrĂ„de för att uföra experimentet över land utan dĂ€r fĂ„r vi anvĂ€nda havet som nedslagsomrĂ„de, sĂ€ger Masahisa Honda.

Testerna genomförs med ballonger som slÀpper ner flygplanskroppar frÄn en höjd pÄ 30 kilometer för att uppnÄ en topphastighet pÄ 1,3 till 1,6 gÄnger ljudhastigheten.

– Problemet Ă€r att komma till rĂ€tt stĂ€lle eftersom det Ă€r en ballong som transporterar flygkropparna och det Ă€r vindarna som driver in den. SĂ„ det Ă€r vĂ€ldigt komplicerat, sĂ€ger Mikael TöyrĂ€ om sjĂ€lva testerna.

Men Masahisa Honda och hans team har fullt förtroende för Esrange-personalen förmÄga.

– Esrange har stor expertis vid ballongexperiment, sĂ€ger projektledare Honda.

Sedan finns ett mikrofonsystem pÄ tre platser som ska fÄnga ljudet nÀr flygplanskropparna passerar ljudvallen. Orsaken till att japanerna vill konstruera bort ljudbangen Àr möjligheten till att flyga över land med överljudshastighet. Tidigare passagerarplan med överljudskapacitet har bara kunnat utnyttja sin hastighet över hav pÄ grund av ljudbangens störande inslag. Om allt gÄr vÀgen ska tystare överljudsplan finnas om tio Är.

– Om vi fĂ„r finansiering och hittar en tillverkare, sĂ€ger Tokyobaserade Masahisa Honda som inte lĂ€ngtar hem:

– Det Ă€r vĂ€ldigt vackert hĂ€r sedan har vi bĂ„de boende och kontor pĂ„ samma stĂ€lle. I Tokyo mĂ„ste jag pendla en timme för att komma till kontoret.

Passagerarplan med överljudshastighet

Fram till dags datum har det bara funnits tvÄ passagerarplan med överljudskapacitet.

Tupolev

Sovjetiska Tupolev blev vÀrldens första överljudsflygplan för passagerartrafik Är 1968, men som togs ur trafik redan 1978 med endast 102 passagerarflygningar.

Concorde

Den mer kÀnda fransk-engelska Concorde gjorde sin debut tvÄ mÄnader efter Tupolev och var i kommersiell trafik mellan 1976 och 2003.

KĂ€lla: NASA.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om