I sju år har man arbetat för att få till skott kommersiella rymdresor och fokus har legat på att de ska utgå från Kiruna. Det är en ny bransch som erbjuder enorm potential till framtida utveckling.
Men efter ett långt och gediget arbete har Spaceport Sweden som är det företag som arbetar främjande för rymdresorna valt att rikta blickarna mot Luleå. Anledningen är att det krävs en längre start- och landningsbana för flygfarkosterna som används vid rymdresor. En investering i att förlänga banan i Kiruna skulle kosta många miljoner.
– Det är en halv miljard och någon måste stå för pengarna, säger Tony Järlström, vd för Progressum.
Att en eventuell satsning ändå stannar kvar i länet tror han kan gynna befintlig rymdindustri som finns på Esrange, Institutet för rymdfysik och Eiscat forskningsstation.
– Allt det vi gör tillsammans i rymdkiruna stärker rymdlänet Norrbotten och vice versa, säger Tony Järlström.
I samarbetsorganet Space Kiruna där de flesta aktörer inom rymdindustrin finns representerade så väljer man att lägga fokus på att Esrange framöver ska kunna börja skjuta upp mindre satelliter från basen utanför Kiruna. Dessutom handlar det om utökad forskning kopplat till rymdindustrin. Sammantaget är det viktigare än de kommersiella rymdresorna, menar man. Det är också något som stödjs i den nationella rymdstrategin som nyligen togs fram.
– Investeringen i att skjuta upp små satelliter är viktigare än att förlänga själva landningsbanan. Det är det vi har vårt fokus på. Från Space Kiruna är vårt fokus på Esrange, det är ingen konfliktsituation, säger Järlström.