Satsning på förlängda stationer
Banverket gör ytterligare förstudier gällande ombyggnad av mötesstationer. Rensjön, Kaisepakte och Kopparåsen finns på projektlistan. I förstudierna ingår lösningar för säkra passager av järnvägen.
I framtiden väntas fler godståg trafikera banan, vilket kräver ytterligare kapacitet. En förstudie startas för tre stationer på norra omloppet Kiruna-Riksgränsen: Rensjön, 30 kilometer nordväst om Kiruna, Kaisepakte ytterligare 40 kilometer bort samt Kopparåsen på sträckan Björkliden-Riksgränsen. Fler alternativ
Här är alternativen Rensjön. I anslutning till den befintliga stationen utreds en förlängning söderut och norrut. Lösningar för korsningar studeras, både plankorsning och planskild, i norra och södra bangårdsänden. Passagerna ska fungera för skotertrafik, fyrhjulingar, skidåkare och fotgängare. Kaisepakte. Förlängning söderut utreds. Här siktar man på planskild korsning mitt för stationshuset eller i södra bangårdsänden. n Kopparåsen. Förlängning i norr och söder utreds. Bergskärningar och lutningar försvårar planeringsarbetet. Antal passager av spåren per år är lägre än vid övriga stationer och lösningen som är aktuell utgörs därför av en plankorsning med varningssystem. Stationen är i motsats till de två andra inte ombyggd för 30 tons axellast. Sådan planeras. Tidsplaner
Marie Stenman är utredningsledare på Banverkets Investeringsdivision Projektdistrikt Nord: - Byggstart gällande Kopparåsen ligger i närtidssatsningen där vi pratar om 2010-2011. För de andra två har vi inte fått något årtal när de ska in i planen. Kostnader för projekten tas fram inom kort. Även Abisko station ska byggas om och projektet ligger i närtidssatsningen. Marie Stenman känner inte till hur prioriteringsordningen är mellan Abisko och Kopparåsen. Onsdag kväll hålls ett samrådsmöte i Kiruna om projekten.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!