I Kirunaområdet är det redan många av arrangörerna som i praktiken följer de nya kraven. Icehotel i Jukkasjärvi har tusentals gäster årligen som åker på snöskotersafari och som arrangör ser de positivt på de nya riktlinjerna även om de själva sedan länge arbetar på liknande sätt.
– Vi är väldigt positiva, mest för gästens säkerhet framförallt men också för att det kan städa upp lite bland oseriösa företagare, säger Mikael Kylmäniemi, avdelningsansvarig för adventure på Icehotel.
På Icehotel har man länge arbetat med att ta fram egna utbildningar för olika typer av guideuppdrag i naturen så Konsumentverkets nya riktlinjer innebär inte några större förändringar just för dem. Kunskapen hos guiderna är något som man tittar noga på vid rekrytering.
– Det är där jobbet börjar med att få fram rätt folk som har gått rätt utbildningar och sedan har vi en ganska gedigen utbildning väl på plats när guiderna har anställts. Då har vi en tvåveckors utbildning i det här området och den här miljön som vi verkar i, säger Mikael Kylmäniemi.
Behöver branschen städas upp?
– Det är i alla fall ett steg i rätt riktning. Om Konsumentverket får ut budskapet och att de tittar på att det ska vara säkra produkter och kanske gör stickprov så tror jag att det är ett bra verktyg initialt.
0980-831 25