Spåret får ett lyft

I sommar slutförs arbetet med upprustningen av Malmbanan Kiruna-Riksgränsen. Då har totalt 650 miljoner kronor lagts ner.  I 30 år ska renoveringen hålla.

PROVISORISKA PERRONGER. Banverket bygger extra perronger mellan spåren i Abisko och Björkliden i sommar.

PROVISORISKA PERRONGER. Banverket bygger extra perronger mellan spåren i Abisko och Björkliden i sommar.

Foto: Håkan Zerpe

Kiruna2009-04-07 06:00
Under hektiska sommarmånader sista åren har arbetet med att renovera linjen norr om Kiruna genomförts.I början på juni inleds sista etappen. Då får Kiruna-Bergfors, 34 kilometer, en rejäl uppfräschning för 185 miljoner kronor. Det handlar om att byta räls och sliprar, byta ut makadam och längs vissa delar sätta upp nya kontaktledningar.Spårbyteståget kommer
I juni utförs förarbetena och en månad senare finns spårbyteståget på plats.-  Allt görs i princip i ett svep med spårbyteståget som slingrar fram ungefär en kilometer per natt, berättar projektledaren Ingemar Larsson, Banverket. För att klara tidtabeller utan förseningar byggs stationerna i Abisko Östra och Björkliden om provisoriskt. Plattformar förläggs mellan spåren. På så sätt kan persontåg mötas på dessa stationer.Målning
Broarna i östra Rautasjokk och Vuonajohka, Tiansbäcken, målas om. Blymönjan ocn täckfärgen har krackelerat under årens lopp.Vad som görs i sommar ska inte förväxlas med 30-tonsprojektet där banvallen förstärks. 650-miljonerssatsningen handlar om att ge banan ett lyft efter allt slitage som uppstår på sträckan, landets tyngst trafikerade järnväg.-  Det vi gör nu ska hålla i ungefär 30 år, omtalar Ingemar Larsson. På sikt, framåt 2016, ska de gamla signalställverken bytas ut till sameuropeiska säkerhetssystemet för järnvägar ERTMS.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om