Spåret får ett lyft
I sommar slutförs arbetet med upprustningen av Malmbanan Kiruna-Riksgränsen. Då har totalt 650 miljoner kronor lagts ner. I 30 år ska renoveringen hålla.
PROVISORISKA PERRONGER. Banverket bygger extra perronger mellan spåren i Abisko och Björkliden i sommar.
Foto: Håkan Zerpe
I juni utförs förarbetena och en månad senare finns spårbyteståget på plats.- Allt görs i princip i ett svep med spårbyteståget som slingrar fram ungefär en kilometer per natt, berättar projektledaren Ingemar Larsson, Banverket. För att klara tidtabeller utan förseningar byggs stationerna i Abisko Östra och Björkliden om provisoriskt. Plattformar förläggs mellan spåren. På så sätt kan persontåg mötas på dessa stationer.Målning
Broarna i östra Rautasjokk och Vuonajohka, Tiansbäcken, målas om. Blymönjan ocn täckfärgen har krackelerat under årens lopp.Vad som görs i sommar ska inte förväxlas med 30-tonsprojektet där banvallen förstärks. 650-miljonerssatsningen handlar om att ge banan ett lyft efter allt slitage som uppstår på sträckan, landets tyngst trafikerade järnväg.- Det vi gör nu ska hålla i ungefär 30 år, omtalar Ingemar Larsson. På sikt, framåt 2016, ska de gamla signalställverken bytas ut till sameuropeiska säkerhetssystemet för järnvägar ERTMS.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!