Stor satsning pĂ„ E10 – hĂ€r Ă€r trafikverkets planer

Nu fÄr E 10, eller Dödens vÀg som den ocksÄ kallats, en total ansiktslyftning. Stora satsningar görs pÄ den drygt tio mil lÄnga strÀckan mellan GÀllivare och Kiruna. Medan Trafikverkets planer vÀlkomnas pÄ sina hÄll, sÄ fÄr den rakt motsatt effekt pÄ andra. Vi har besökt byarna efter strÀckan och trÀffat boende med E 10:an som granne.

MITTRÄCKEN. Med mittrĂ€cken och ökad hastighet pĂ„verkas boende i byarna Puoltikasvaara och MoskojĂ€rvi. Bullerplank kommer att sĂ€nka ljudnivĂ„erna frĂ„n den ökande ljudbilden som kommer sig av höjd hastighetsgrĂ€ns.

MITTRÄCKEN. Med mittrĂ€cken och ökad hastighet pĂ„verkas boende i byarna Puoltikasvaara och MoskojĂ€rvi. Bullerplank kommer att sĂ€nka ljudnivĂ„erna frĂ„n den ökande ljudbilden som kommer sig av höjd hastighetsgrĂ€ns.

Foto:

KIRUNA2017-09-13 15:25

Christer Vesterö Àr förtvivlad. Han Àr orolig och förbaskad. Idag bor han cirka 15 meter ifrÄn E 10:an i Puoltikasvaara, som ligger nÀstan mitt mellan GÀllivare och Kiruna.

– Det hĂ€r Ă€r min hemgĂ„rd. Jag har tagit över den och gjort stora satsningar pĂ„ fönsterbyten, jordvĂ€rme och vĂ€rmesystem. Det har hela tiden varit tanken att jag ska bo hĂ€r pĂ„ heltid efter pensioneringen. Idag har jag ett övernattningsboende i GĂ€llivare, sĂ€ger han.

Men i samband med Trafikverkets nya planer för E 10 som gÄr precis utanför tomten, tvingas han kanske avstyra sina framtidsplaner.

– Jag kommer att bli helt avskĂ€rmad frĂ„n grannarna pĂ„ andra sidan E 10. Vi har en fin grannsĂ€mja idag men med bullerplank och viltstĂ€ngsel sĂ„ kommer vi inte ens att kunna se varandras hus, sĂ€ger Christer Vesterö.

De 15 metrarna som idag Àr lÀngden pÄ hans utfart mot E 10:an, kommer om alla planer gÄr i lÄs, att istÀllet bli drygt en kilometer lÄng. Vesterö sÀger att Trafikverket avser att stÀnga av utfarten och istÀllet dra en helt ny infartsvÀg pÄ cirka en kilometer till E 10 genom skogen pÄ baksidan av hans hus.

– Jag har nyligen drabbats av en stroke och vĂ€ntar besked pĂ„ ny körkortsprövning. Skulle jag fĂ„ sĂ„ mycket lĂ€ngre vĂ€g till kommunikationer som post och bussförbindelser sĂ„ vet jag inte hur det ska gĂ„. Idag finns postlĂ„dorna alldeles vid min infart.

KÀnslorna Àr sÄ pass svallande att det pÄverkar Christer Vesterös allmÀntillstÄnd, sÀger han.

– Jag mĂ„r dĂ„ligt över det hĂ€r. Jag kĂ€nner mig dyster inför framtiden. Bullerplank, viltstĂ€ngsel och en farthöjning till 100 kilometer i timmen. Jag kommer att bli isolerad hĂ€r pĂ„ min sida. Man tappar livsgnistan, sĂ€ger Vesterö.

Drygt halvmilen dÀrifrÄn, i Skaulo, har Àndringar av E 10:an genom byn redan genomförts. HÀr har man sÀkrat vÀgen pÄ helt andra sÀtt Àn som planerna Àr för grannbyn. Inga bullerplank, mittrÀcken eller viltstÀngsel. HastighetsgrÀnsen genom byn Àr 60 kilometer i timmen, man har fartkameror som sÀkerstÀller hastigheten och det finns numer promenadstrÄk pÄ vardera sida om körbanan.

Jessica Cidén jobbar pÄ byns mataffÀr och hon ser positivt pÄ de förÀndringar som Àr gjorda.

– VĂ€gen Ă€r ju smalare nĂ€r man byggt trottoarerna men trots det sĂ„ kĂ€nns det mycket tryggare nĂ€r barnen gĂ„r genom byn. Jag tycker att 60-strĂ€ckan mot Puoltikasvaara hade kunnat vara lite lĂ€ngre. Skolan ligger dĂ€r, sĂ€ger hon.

Markku Kusmin bor granne med E 10:an och bostaden ligger nÀra vÀgen, dÀr 60-strÀckan övergÄr till 80 kilometer i timmen. DÀr gasar bilarna upp och han ser farhÄgor med höjd hastighet.

– Om jag förstĂ„tt det rĂ€tt sĂ„ kommer vi att fĂ„ mittrĂ€cke utanför oss. Och hastigheten dĂ€r stiger till 100 kilometer i timmen. Det blir otrevligt för oss boende, sĂ€ger han, men betonar att det Ă€r bra att förbĂ€ttringar görs av E 10:an.

– Det Ă€r en oerhört olycksdrabbad vĂ€g. Visst mĂ„ste E10:an bli bĂ€ttre sĂ€kerhetsmĂ€ssigt. SĂ„ sent som i förra veckan lĂ„g en lastbil tvĂ€rs över vĂ€gen hĂ€r mellan Skaulo och MoskojĂ€rvi, sĂ€ger Markku Kusmin.

Och lastbilar pÄ tvÀren Àr en av orsakerna till att boende i Muorjevaara kommer att fÄ en helt ny vÀg. Den 2800 meter lÄnga Muorjevaarabacken Àr legendarisk. Var och varannan vecka sker incidenter i backen.

– Det Ă€r ofta incidenter, speciellt vintertid. För ett par Ă„r sedan var det en lĂ„ngtradare som glidit över och spĂ€rrade vĂ€gen i hela fyra timmar. DĂ„ Ă€r E 10:an helt stĂ€ngd. Det finns ingen annan vĂ€g att ta, sĂ€ger makarna Marita Ek och Mikael Åström som bor i Övre Muorjevaara, E10:ans högsta punkt.

För paret som bor i byn vĂ€lkomnas ombyggnationerna av den riskfyllda vĂ€gen. Förutom en helt ny vĂ€g som ska löpa parallellt med den befintliga vĂ€gen upp till backkrönet sĂ„ kommer utfarterna till Övre Muorjevaara och Nedre Muorjevaara, att sĂ€kras.

– Det blir sĂ„ mycket bĂ€ttre. Idag Ă€r det livsfarligt att köra ut frĂ„n byn. Det Ă€r knappt nĂ„gon sikt och bilarna hĂ„ller sĂ„ höga farter. NĂ€r vi fĂ„r sĂ€krare korsning sĂ„ behöver vi inte lĂ€ngre oroa för vĂ„r 10-Ă„riga dotter som fĂ„r passera vĂ€gen nĂ€r hon ska ta skolbussen, sĂ€ger de.

Fakta

Utformning av vÀgförslag

10,5 eller 14 meter bred vÀg med mittrÀcke och

viltstÀngsel

Mötesfri vÀg, med mittrÀcke viltstÀngsel och bullerplank, frÄn korsning mot Avvakko till korsning mot Killinge, höjd hastighetsgrÀns, 100-110 km/tim

GÄng och cykelvÀg frÄn korsning mot Killinge till nybyggd gÄng- och cykelvÀgen söder om Skaulo, 60 km/tim

Mötesfri vÀg, med mittrÀcke viltstÀngsel och bullerplank, frÄn korsning mot Niilivaara till korsning mot Lappeasuando, höjd hastighetsgrÀns, 100-110 km/tim

Enligt Trafikverkets mÀtningar under 2014 sÄ fÀrdades totalt 1700 fordon (per Ärsmedeldygn) pÄ E10:an mellan GÀllivare och Kiruna. 22 procent utgjordes av tung trafik.

Byggstart, ej utbyggda delar: tidigast 2019.

Prioriterat i den Trafikverkets nya transportplan för infrastruktur fram till 2029.

KĂ€lla: Trafikverket

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om