Swedavia testar förnybar diesel

Kiruna airport är först ut av Swedavias flygplatser att testa en helt ny typ av fossilfri och förnybar diesel som ska minska koldioxidutsläppen markant.

Pilotprojekt. Det blir de stora snöröjningsfordonen på Kiruna airport som blir först ut i landet att testa köra på den nya miljövänliga dieseln.

Pilotprojekt. Det blir de stora snöröjningsfordonen på Kiruna airport som blir först ut i landet att testa köra på den nya miljövänliga dieseln.

Foto: Mattias Forsberg

Kiruna2014-12-22 13:01

Flera hundra miljoner kronor satsas på att byta ut och uppgradera fordonsflottan inom Swedavia. Samtidigt vill man minska utsläppen av koldioxid och användningen av fossila bränslen så som vanlig diesel och bensin. I ett pilotprojekt testas en ny sorts diesel som tillverkas av vegetabiliska oljor och animaliska fetter. Kiruna är den av Swedavias flygplatser runtom i landet som erbjuder de mest extrema förhållandena och därför testas dieseln på de stora fordonen som används för att röja snö från start- och landningsbanan.

– Vi har en tydlig målbild att vi måste enas och ta tag i frågan, att ha noll utsläpp från fossila bränslen år 2020, säger flygplatschefen Peter Salomonsson.

Och eftersom cirka 90 procent av företagets utsläpp kommer från fordon så är man en bra bit på vägen om testet faller väl ut.

– Det är kul för oss att känna att vi går i bräschen för det här. Vi tror att andra kan följa våra spår, säger Peter Salomonsson.

Om Swedavia kan övergå helt till den nya dieseln tillverkad av vegetabiliska oljor och animaliska fetter så kan man minska koldioxidutsläppet från fossila källor med 3 000 ton årligen.

– Det är min vilja och det jag önskar att få göra men så länge vi inte har fordonstillverkar som kan garantera att fordonen fungerar om vi byter diesel så får vi fundera lite. Vi har en doalog med dem och jag tror att det ska gå vägen, säger Yvonne Björnström, chef för fordon inom Swedavia.

Det man hittills har hunnit testa visar på att maskinerna fungerar väl med den nya dieseln. Inget negativt har upplevts, snarare tvärtom.

– Det skapar en bättre arbetsmiljö för våra anställda. Det är inte längre någon mörk rök eller tung doft som man känner med vanlig diesel, säger Peter Salomonsson.

HVO-diesel

HVO står för vätgasbehandlade oljor och framställs bland annat av finska Neste oil. De paraffinliknande oljorna har vätgasbehandlats under högt tryck och hög temperatur och det ger en diesel som är renare och innehåller lägre halter aromatiska kolväten, kväveoxider och stoftpartiklar.

HVO ska inte förväxlas med RME (biodiesel) som är en rapsmetylester vilken är vanlig att blanda i fordonsdiesel.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om