Flera hundra miljoner kronor satsas på att byta ut och uppgradera fordonsflottan inom Swedavia. Samtidigt vill man minska utsläppen av koldioxid och användningen av fossila bränslen så som vanlig diesel och bensin. I ett pilotprojekt testas en ny sorts diesel som tillverkas av vegetabiliska oljor och animaliska fetter. Kiruna är den av Swedavias flygplatser runtom i landet som erbjuder de mest extrema förhållandena och därför testas dieseln på de stora fordonen som används för att röja snö från start- och landningsbanan.
– Vi har en tydlig målbild att vi måste enas och ta tag i frågan, att ha noll utsläpp från fossila bränslen år 2020, säger flygplatschefen Peter Salomonsson.
Och eftersom cirka 90 procent av företagets utsläpp kommer från fordon så är man en bra bit på vägen om testet faller väl ut.
– Det är kul för oss att känna att vi går i bräschen för det här. Vi tror att andra kan följa våra spår, säger Peter Salomonsson.
Om Swedavia kan övergå helt till den nya dieseln tillverkad av vegetabiliska oljor och animaliska fetter så kan man minska koldioxidutsläppet från fossila källor med 3 000 ton årligen.
– Det är min vilja och det jag önskar att få göra men så länge vi inte har fordonstillverkar som kan garantera att fordonen fungerar om vi byter diesel så får vi fundera lite. Vi har en doalog med dem och jag tror att det ska gå vägen, säger Yvonne Björnström, chef för fordon inom Swedavia.
Det man hittills har hunnit testa visar på att maskinerna fungerar väl med den nya dieseln. Inget negativt har upplevts, snarare tvärtom.
– Det skapar en bättre arbetsmiljö för våra anställda. Det är inte längre någon mörk rök eller tung doft som man känner med vanlig diesel, säger Peter Salomonsson.