– Det blir jag lite förvånad över, jag ska kolla upp det här, säger Trafikverkets projektledare Göran Öhman.
Han förklarar att överskottsmassorna i form av betong, armering, asfalt, jord med mera skall tas omhand under arbetets gång.
– Det är egentligen samma förfarande med de olika materialen att det ska tas omhand.
Göran Öhman själv har inte varit på plats och kontrollerat hur arbetet går till i Nedre Soppero men han säger att vid andra liknande arbeten så brukar containrar och annat användas för uppsamling av massor.
– Det är inga miljöfarliga ämnen vi pratar om när det gäller betong men å andra sidan, det ska inte fara ned i älven.
Man brukar ha nät som förhindrar att saker faller ned i älven. Varför har man inte det vid arbetet i Nedre Soppero?
– Jag har varit och tittat på broar förra året och då har man haft uppsamlingskärl. Uppenbarligen, om det är som du säger, så är fallet inte så här och det gör mig förvånad, säger Öhman.
Enligt entreprenörens personal som arbetar på plats i Nedre Soppero så är det inget märkvärdigt att stenarna faller ned mot botten. Att samla upp allt hade enligt samma person kostat flera hundra tusen kronor.
– Jaha, nej det är inget argument. Vi ställer krav på entreprenörerna att de har en miljöplan och där säger de att de ska ta rätt på de här grejerna, säger Göran Öhman.