Det var för drygt tvÄ veckor sedan som Mats Taaveniku, socialdemokraternas gruppledare i kommunfullmÀktige i Kiruna, i ett utspel hos oss krÀvde bÀttre ordning pÄ tÄgen i lÀnet.
Taaveniku jÀmförde med hur det var pÄ 90-talet nÀr det gick att Äka mellan Kiruna och GÀllivare pÄ under en timme. S-toppen kritiserade sommarens omskrivna förseningar och tyckte att det behöver göras en snabb översyn av lÀget.
â Som det ser ut just nu Ă€r det Trafikverket som har huvudansvaret och de mĂ„ste kunna se till att tĂ„gtrafiken börjar fungera bĂ€ttre. Man kan inte bara lĂ„ta det gĂ„ nĂ€r man ser att det under flera Ă„rs tid har det fungerat otroligt dĂ„ligt, sa Taaveniku.
Nu har vi fÄtt svar, via mejl, frÄn Trafikverkets Mikael Sundvall. Han Àr enhetschef för ÄtgÀrdsplanering pÄ Region Nord och svarar pÄ om det gÄr att köra persontrafik mellan Kiruna och GÀllivare pÄ under en timme.
âI dagslĂ€get Ă€r strĂ€ckan hĂ„rt trafikerad och bedömningen Ă€r dĂ€rför att det inte Ă€r möjligt för ett persontĂ„g att kunna trafikera strĂ€ckan under en timme. Vi frĂ€mjar dessutom nĂ€ringslivets behov och prioriterar dĂ€rför godstrafiken högre Ă€n persontrafiken i trafikplaneringenâ, skriver Sundvall.
Det har varit en del uppmÀrksammade förseningar i somras i Norrbotten. Hur ser ni pÄ det och pÄ hur aktörerna Vy och NorrtÄg hanterar dessa?
âJa, den varma och soliga sommaren har inneburit pĂ„frestningar pĂ„ jĂ€rnvĂ€gsanlĂ€ggningen. Det har varit Ă„sknedslag och solkurvor som pĂ„verkat trafikeringen men nu Ă€r det gynnsammare vĂ€derförhĂ„llanden. Vi jobbar intensivt med felavhjĂ€lpning och förebyggande Ă„tgĂ€rder men behoven Ă€r stora och det tar lĂ„ng tid att sĂ€kerstĂ€lla banans robusthet. NĂ€r det gĂ€ller Vy och NorrtĂ„g sĂ„ har vi ett nĂ€ra samarbete och de Ă€r ocksĂ„ angelĂ€gna om en vĂ€l fungerande tĂ„gtrafik.â
Hur ser ni pÄ kritiken, behöver tÄgtrafiken i Norrbotten fungera bÀttre?
âTĂ„gtrafiken i Norrbotten behöver verkligen fungera bĂ€ttre. Malmbanan Ă€r Europas tyngst trafikerade jĂ€rnvĂ€g och en av de fyra prioriterade jĂ€rnvĂ€gsstrĂ„ken i Sverige. Det finns behov av att höja kapaciteten och kvaliteten, bĂ„de genom investeringar och reinvesteringar. Det satsas i dag och under kommande tioĂ„rsperiod mycket medel pĂ„ Malmbanan. Det kommer ta lĂ„ng tid innan allt Ă€r Ă„tgĂ€rdat och arbetena kommer tyvĂ€rr medföra störningar.â