Det var för drygt två veckor sedan som Mats Taaveniku, socialdemokraternas gruppledare i kommunfullmäktige i Kiruna, i ett utspel hos oss krävde bättre ordning på tågen i länet.
Taaveniku jämförde med hur det var på 90-talet när det gick att åka mellan Kiruna och Gällivare på under en timme. S-toppen kritiserade sommarens omskrivna förseningar och tyckte att det behöver göras en snabb översyn av läget.
– Som det ser ut just nu är det Trafikverket som har huvudansvaret och de måste kunna se till att tågtrafiken börjar fungera bättre. Man kan inte bara låta det gå när man ser att det under flera års tid har det fungerat otroligt dåligt, sa Taaveniku.
Nu har vi fått svar, via mejl, från Trafikverkets Mikael Sundvall. Han är enhetschef för åtgärdsplanering på Region Nord och svarar på om det går att köra persontrafik mellan Kiruna och Gällivare på under en timme.
”I dagsläget är sträckan hårt trafikerad och bedömningen är därför att det inte är möjligt för ett persontåg att kunna trafikera sträckan under en timme. Vi främjar dessutom näringslivets behov och prioriterar därför godstrafiken högre än persontrafiken i trafikplaneringen”, skriver Sundvall.
Det har varit en del uppmärksammade förseningar i somras i Norrbotten. Hur ser ni på det och på hur aktörerna Vy och Norrtåg hanterar dessa?
”Ja, den varma och soliga sommaren har inneburit påfrestningar på järnvägsanläggningen. Det har varit åsknedslag och solkurvor som påverkat trafikeringen men nu är det gynnsammare väderförhållanden. Vi jobbar intensivt med felavhjälpning och förebyggande åtgärder men behoven är stora och det tar lång tid att säkerställa banans robusthet. När det gäller Vy och Norrtåg så har vi ett nära samarbete och de är också angelägna om en väl fungerande tågtrafik.”
Hur ser ni på kritiken, behöver tågtrafiken i Norrbotten fungera bättre?
”Tågtrafiken i Norrbotten behöver verkligen fungera bättre. Malmbanan är Europas tyngst trafikerade järnväg och en av de fyra prioriterade järnvägsstråken i Sverige. Det finns behov av att höja kapaciteten och kvaliteten, både genom investeringar och reinvesteringar. Det satsas i dag och under kommande tioårsperiod mycket medel på Malmbanan. Det kommer ta lång tid innan allt är åtgärdat och arbetena kommer tyvärr medföra störningar.”