Tre järnvägsalternativ

Tre alternativ till ny järnvägsdragning återstår.
? Nu blir det samråd. Sedan hoppas vi kunna sålla bort ytterliggare två alternativ, säger Robert Eriksson, utredningsledare Banverket.

KIRUNA2006-04-05 06:30
I går inleddes det senaste i raden av många samrådsförfaranden när det gäller Kirunas framtid. Den här gången är det järnvägen som är i fokus, en järnväg som måste stå färdig redan 2012. Från början hade Banverket tolv alternativ, nu återstår tre:<br> Mettäjärvi?Viscaria. Ett västligt alternativ med en ny järnvägssträckning på cirka 30 kilometer. Ett resecentrum kan lokaliseras antingen norr om Luossajärvi eller på västra sluttningen av Luossavaara.<br> Kiirunavaara. Kortaste alternativet, cirka 20 kilometer ny järnväg. Banverket har tagit fram två varianter, varav en delvis går under jord. Resecentrum kan läggas på samma platser som alternativet Mettäjärvi?Viscaria.<br> Jägarskolan?Tuolluvaara. Det östliga alternativet som mäter cirka 34 kilometer och som delvis kräver tunnellösning. Nytt resecentrum skulle kunna placeras i nuvarande Varggropen eller norr om Luossajärvi.<br>Både för- och nackdelar <br>Samtliga tre alternativ har justerats och vidareutvecklats sedan förstudien gjordes. <br>&nbsp;? Förhoppningen är att vi kan gallra bort två alternativ direkt efter samrådet. Då slipper vi fördjupa oss i alla tre alternativ, säger Robert Eriksson, utredningsledare Banverket. <br>&nbsp;? Vi måste börja landa någonstans. Vi får ett inriktningsbeslut från kommunen i december, sedan ska vi fatta vårt slutgiltiga beslut i mars 2007. <br>De tre alternativen har samtliga både sina för- och nackdelar. Enligt Robert Eriksson ligger de två västliga västliga alternativen på ?säkra sidan? sett till LKAB:s prognoser. <br>Det nordöstliga alternativet kan dock binda samman järnvägen med flygplatsen, något som många tycks önska.<br>Helhetslösning <br>Alternativet Kiirunavaara gör minst intrång på rennäringen eftersom det framför allt löper genom LKAB:s egna områden. <br>Samtidigt måste Banverket fortsätta att undersöka huruvida LKAB:s dammar kan orsaka problem för järnvägsdragningen. <br>&nbsp;? Allt måste hänga ihop för en bra helhetslösning. Mycket av det här kanske känns väldigt abstrakt, men det är viktigt att förtydliga att den nuvarande järnvägsdragningen genom staden kommer att försvinna, säger Robert Eriksson. <br>Synpunkter och åsikter kring Banverkets samrådsmaterial ska vara inne senast den 4 maj. <br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om