Uppskjutet historiskt beslut

Runt Kiirunavaara, över sjöbangården och tunnel genom Luossavaara.
Så lyder politikernas önskemål om ny järnvägsdragning.
Men beslutet om placeringen av en framtida cent-rumkärna uteblev.

KIRUNA2006-12-20 06:00
Gårdagens fullmäktigemöte borde ha blivit historiskt. Frågan om Kirunas framtid, i vilken riktning staden ska förflyttas, skulle avgöras. Men den politiska oppositionen, kirunapartiet och vänsterpartiet, ville annorlunda.
- Det är omöjligt för oss att fatta ett beslut i dag, sade Lars Törnman (kip).
- Oklarheterna är många, det saknas besked om finansiering och sjömalmens utbredning. Det saknas också en konsekvensanalys över vad som händer med dem som måste flytta från sina lägenheter och en utredning av dammspridningen.
Vänsterpartiets Niklas Sirén:
- Med det här förslaget låser vi fast oss vid en centrumbildning i nordväst utan att det finns några ekonomiska garantier.

Järnväg i väster
Resultatet blev en kompromiss. Ett enigt fullmäktige antog förslaget att "järnvägsalternativ i väst skall anläggas över sjöbangården och inkludera tunnel genom Luossavaara". Alltså, ett beslut helt i linje med LKAB:s önskemål. Däremot återremitterades förslaget att anta den fördjupade översiktsplanen för Kiruna C och förslaget att offentliggöra den särksilda sammanställningen om hur miljökonsekvenserna hanteras i densamma. Orsaken var att man enligt de förslagen uteslöt en centrumbildning i nordöst, något som kirunapartiet och vänsterpartiet sätter sig emot.
Kommunstyrelsens ordförande Kenneth Stålnacke (s) var märkbart irriterad över den återremiss som framkallades av kirunapartiet och vänsterpartiet.
- Vi försitter våra chanser att till regeringen och Banverket framföra kommunens åsikter om hur vi vill ha det. Den fördjupade översiktsplanen begränsar inte, den ger tvärtom många möjligheter, sade Kenneth Stålnacke.
- Det sämsta vi kan göra är att sära på frågorna. Vi kommer inte att lyckas argumentera för en tunnel om vi inte vill ha en cent-rumkärna i närheten.

Ingen finansiering
Under pågående möte tog dessutom kanslichef Ann-Catrin Fredriksson kontakt med Banverket för att reda ut vissa frågetecken. Banverket i sin tur hann ha ett telefonmöte med näringsdepartementet och gav efter det följande besked: Banverkets uppgift är att säkerställa järnvägsfunktionen, inte samhällssfunktionen, och de har ännu inte fått några pengar budgeterade för ändamålet. När det gäller samhällsfunktionen är det Kiruna kommuns visioner som ska argumenteras och regeringen kommer att kontakta kommunen innan de fattar ett definitivt beslut i järnvägsfrågan. Banverkets tillåtlighetsprövning ska vara inlämnad den 16 januari 2007.
- Om Kiruna kommun bara kommer med ett förslag på järnvägsdragningen, då är det kört mina vänner, sade Kenneth Stålnacke.
- Politik är ingen vetenskap, vi måste våga förlita oss på magkänslan.

Återremissen faktum
Men oppositionen var inte imponerad och återremissen var ett faktum. Direkt efter klubbslaget redogjorde Kenneth Stålnacke för läget.
- Jag kallar till ett extra kommunstyrelsemöte och ett extra fullmäktigemöte den 8 januari. Då ska frågan om översiktsplanen behandlas.
Med andra ord, lägg den 8 januari på minnet - då ska det fattas ett historisk beslut i Kirunas kommunfullmäktige.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om