Grön skattevÀxling - bra och dÄligt för lÀnet

NÀr miljöminister Karolina Skog (MP) var i Kiruna i veckan passade tidningen pÄ att prata lite grön skattevÀxling - sÀnkt moms för naturguidningar och flygskatt. Men vad sÀger besöksnÀringen? Erika Mattsson, vd Swedish Lapland, gör en tumme upp och en tumme ner.

SÄg flygskatten. Miljöminister Karolina Skog (MP) vill gÀrna införa en flygskatt - flyget mÄste ta ansvar. Men Erika Mattson, Swedish Lapland vistors board, Àr kritisk. Potentiella gÀster kan vÀlja bort Sverige och Norrbotten.

SÄg flygskatten. Miljöminister Karolina Skog (MP) vill gÀrna införa en flygskatt - flyget mÄste ta ansvar. Men Erika Mattson, Swedish Lapland vistors board, Àr kritisk. Potentiella gÀster kan vÀlja bort Sverige och Norrbotten.

Foto: Montage Norrbottens Media

KIRUNA/NORRBOTTEN2017-03-15 16:04

Miljöpartiet vill sÀnka momsen för naturguidningar, frÄn 25 till 6 procent. Idag betalar man mindre moms nÀr man ser pÄ Àlgar i en djurpark Àn nÀr man ser pÄ Àlgar med en guide i naturen.

– Det tycker vi Ă€r fel. VĂ„rt förslag Ă€r att man sĂ€nker momsen och vi ser att en sĂ„dan sĂ€nkning skulle stĂ€rka besöksnĂ€ringen i Sverige, framförallt natur- och ekoturismsektorn. Det Ă€r ocksĂ„ en bra utveckling av det arbete vi gör för att stĂ€rka naturvĂ„rden i Sverige, sĂ€ger miljöminister Karolina Skog.

Miljöpartiet uppskattar att momssÀnkningen innebÀr cirka 300 miljoner kronor i minskade intÀkter till staten. Det Àr Ànnu oklart om förslaget kommer med i regeringens vÄrproposition.

Erica Mattson, vd Swedish Lapland visitors board, sÀger att momsförslaget Àr vÀldigt vÀlkommet. Eftersom naturupplevelser Àr viktiga och vanliga hÀr - tÀnk fisketur med guide och hundspanns- och norrskensturer - skulle momssÀnkningen sannolikt gynna mÄnga. I Finland Àr momssatsen för den hÀr typen av aktiviteter runt 10 procent.

– NĂ€r vi gĂ„r ut pĂ„ den internationella marknaden och ska sĂ€lja vĂ„ra paket till en turoperatör, som kanske ocksĂ„ ska köpa frĂ„n finska företag och paketera för att i slutĂ€ndan hitta en resenĂ€r, sĂ„ ser ju vi hur vi hamnar högre i pris kopplat till momsen. Det hĂ€r mĂ€rker vi dagligen nĂ€r vi ska sĂ€lja mot internationell marknad, sĂ€ger Erica Mattson.

NÀr vi pratar flygskatt med miljöminister Skog frÄgar vi om risken att turister vÀljer bort Sverige, eller Norrbotten, om flygbiljetterna blir dyrare. Det har till exempel chefen för Kiruna airport varnat för.

LÀs mer: "Flygplatschef tror stenhÄrt pÄ Kiruna"

Men miljöministern sÀger att utredningen tittat pÄ tillgÀnglighet och vÀgt in flygets betydelse för olika delar av landet - och att skatten Àr balanserad. I grunden skulle flygskatten göra resor inom Europa 80 kronor dyrare och resor utanför 280 eller 430 kronor dyrare beroende pÄ avstÄnd. Flygbolagen ska betala.

– Det vi ser och Ă€r oroade för Ă€r ökningen av de internationella resorna. Den ökningen Ă€r vĂ€ldigt kraftig och tillĂ„ts den fortsĂ€tta kommer vi inte klara klimatmĂ„let. Jag vill ocksĂ„ pĂ„minna om att i klimatarbetat ska alla delta, alla sektorer och alla delar av alla sektorer. Flyget har hittills stĂ„tt vĂ€ldigt mycket utanför och Ă€r befriade frĂ„n skatt i vĂ€ldigt stora delar. Vi lĂ€gger vĂ€ldigt mycket skatt pĂ„ brĂ€nsle för privatbilism och det finns en obalans i det hĂ€r. NĂ€r vi frĂ„gar mĂ€nniskor tycker de att obalansen Ă€r konstig, sĂ€ger Karolina Skog.

Regeringen hoppas kunna införa flygskatten nÀsta Är.

NÄgon flygskatt vill Erika Mattson och Swedish Lapland visitors board, som har rÀknat pÄ effekterna, inte se. Man har kommit fram till att flygskatten skulle kosta en familj frÄn Europa ungefÀr 1000 kronor, medan summan för en familj frÄn till exempel USA skulle bli cirka 2400 kronor. Viktigt att komma ihÄg Àr att det ofta krÀvs tvÄ flyg för att ta sig hit upp. Erika Mattsson menar att flygskatten skulle slÄ vÀldigt hÄrt mot regionens konkurrenskraft pÄ den globala resemarknaden.

– Vi har ett mĂ„l om att fördubbla omsĂ€ttningen i besöksnĂ€ringen hĂ€r uppe, att vi ska nĂ„ 8,2 miljarder kronor 2020, och just nu ligger vi exakt pĂ„ tangenten för att nĂ„ det mĂ„let. Men det finns en jĂ€ttestor risk att det hĂ€r pĂ„verkar vĂ„r tillvĂ€xt. Det globala resandet kommer ju inte att sluta, utan man kanske vĂ€ljer en annan arktisk destination, Island till exempel, sĂ€ger hon.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om