Kommunen tittar på ny tjänst efter vattenläckorna

Ortsborna menar att kommunens information om vattenläckan förra veckan var bristfällig. Nu ser kommunen över möjligheten att förbättra kommunikationen.

Läcka. Här upptäcktes den andra läckan, på Murgatan i östra Malmberget.

Läcka. Här upptäcktes den andra läckan, på Murgatan i östra Malmberget.

Foto: Monica Olofsson

KOMMUNIKATION2017-01-10 19:30

– Vi ser över om vi kan skaffa en sms-tjänst. Det gäller att urskilja vilka som är berörda och bara nå dessa människor. Det är något vi tittat på redan innan den här händelsen, säger kommunens tekniske chef Robin Waara.

Förra veckan torrlade en vattenläcka omkring 400 hushåll i östra Malmberget. Många invånare var utan vatten över ett dygn och riktade kritik mot kommunens bristande information. Invånarna menade att informationen i det närmaste var obefintlig och att kommunens sida på nätet uppdaterades med information alltför sällan.

– I dag är felanmälan bemannad av vår personal dagtid och därefter går samtalen till Securitas som inte alltid har samma lokalkännedom som vår egen servicecentral, säger tekniske chefen Robin Waara.

Han medger att kommunen kan bli bättre på att uppdatera om pågående arbete men säger:

– Arbetet var pågående väldigt länge och det är svårt att säga hur länge arbetet kommer att ta. Vi är försiktiga med att ange en exakt tid när arbetet beräknas vara klart. Men vi kanske borde informerat om att arbetet fortfarande pågår, säger han och fortsätter:

– Vi har gått ut i radio med information men inte i samma uppfattning som vi uppdaterat på nätet.

Vad som orsakade de två omfattande läckorna är inte helt klart i dagsläget.

– Jag har inte fått sammanställningen ännu. Vi har haft vattenläcka i det här området tidigare och det finns en möjlighet att det är gruvbrytningen som orsakat läckan, säger Robin Waara.

Anders Åhl, kommunens informationschef, säger att det är beklagligt att kommunen inte når ut med information till de enskilda.

– Vårt jobb och ambition är att förbättra sättet att kommunicera men under helger är det begränsat med folk och svårt att nå ut med information, säger Anders Åhl.

Informationsavdelningen supportar förvaltningarna men det är förvaltningarna själva som har huvudansvaret att förmedla informationen.

– Vi går ut med information via radio, webben, sociala medier och tidningarna och det är de kanaler som står till buds, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om