Men redan nu har faktiskt biennalen startat med en utgivning av Luleåbiennalens journal ”Lulu-journalen”
– Redan på ett tidigt stadium föddes idén om att fördjupa och komplettera utställningsformatet. När man jobbar med en utställning görs grundliga efterforskningar och research. Det ger betraktaren ytterligare en inblick i utställningen, säger Emily Fahlén, en av de tre konstnärliga ledarna för biennalen.
Men det handlar också om de konstnärliga ledarnas intresse för litteratur.
– Text och poesi kommer inte alltid till sin rätt i en konstutställning, menar hon.
Därför har ”Lulu-Journalen” sett dagens ljus. Hittills har två nummer publicerats på Luleåbiennalens hemsida. Totalt sju nummer kommer att ges ut en gång i månaden fram till och med februari nästa år och kan gratis läsas eller laddas ned.
– Vi säljer inga lösnummer. De finns tillgängliga på vår hemsida, säger Asrin Haidari, konstnärliga ledare.
Varje journal utgår från ett offentligt konstnärligt verk i Norrbotten utifrån det ramverk som även är Luleåbiennalens tematik – nämligen det norrbottniska landskapet och mörkret. Det första numret, som behandlade attentatet mot Norrskensflamman och interneringslägret/arbetslägret i Storsien utanför Kalix, där omkring 300–370 kommunister, syndikalister, pacifister och radikala socialdemokrater internerades vintern 1939–1940, utgick från Toivo Lundmarks minnesmonument över attentatet mot Norrskensflamman i Luleå.
– Det finns så många historier som inte är välkända för folk, historiska händelser som det skrivits och forskats lite om. Kanske speciellt historier från norr. I det första numret återpublicerade vi därför några äldre texter, men lät också poeten David Väyrynen, författarna Judith Kiros och Ida Linde återreflektera händelserna i vår samtid. Det är ett nummer vi är mycket nöjda med, säger Emily Fahlén och Asrin Haidari.
Utgivningen av ”Lulu-journalen” nummer 2 har gjorts av gästredaktören Jonas Teglund som utgått från en mindre känt offentligt verk – en skylt i byn Ryssbält med utnämningen av ”Årets korsning”. En vägkorsning, bland många andra i Sverige med den enda skillnaden att den getts ett speciellt attribut och därmed uppmärksammats. Numret hade release i fredags där Luleåsonen Jonas Teglund samlat ett antal publiceringar och brottstycken från förlaget Teg Publishing han driver tillsammans med sin bror.
– Det är ett mer personligt landskap som skildras i detta nummer, menar Emily Fahlén.
Eller som Jonas Teglund själv uttrycker det i ”förordet” till journalen: ”Det är skilda uttryck som egentligen inte har så mycket med varandra att göra, men de liknar oss och kanske andra.”