Kulturredaktör Eva Åström går vandringen på cirka en timme och inser att man kan gå vilse med karta i hand.
Det är egentligen dagen innan Konstrundan officiellt invigs och Boden Alive har intagit staden. Marknad, karuseller och andra aktiviteter fyller Kvarnängen i Boden och solen bryter stundom igenom. Det vill säga perfekta förutsättningar för att titta på konst utomhus. Dessutom i en stad undertecknad inte strövat runt i, utan besökt vid speciella tillfällen. Och jag måste tillstå att det är ett mycket annorlunda sätt att stifta bekantskap med en stad genom att gå på konstvandring. Blicken och seendet förskjuts från det kommersiella till helt andra värden.
En del av den offentliga konst som ingår i Konstrundan är mycket gamla. Exempelvis fontänen ”Släktens tårar” som skänktes till Boden 1928 av fabrikör K A Edman och som återfinns vid parken utanför Bodens Stadshus – avskalad elegans som andas sekelskiftet och en bjärt kontrast till ett av stadens senast inköpta konstverk, nämligen konstnären Monika Goras verk ”Kusiner/Cousins” som återfinns i parken mitt emot.
Vissa verk är svårare att hitta än andra. Exempelvis framgick inte i Konstrundans häfte att Brita Weglins verk ”Kung Sune hälsar folket” hänger inne i Enter Galleria. Dessutom lite förvirrande karta om du inte är helt förtrogen med stadsbilden. Men sammantaget en trevlig promenad bland en mångfald av konstverk i både uttryck, material och tilltal. Så varför inte upptäcka denna stad på nytt sätt genom konsten.