EU-kommissionen överdrev ersättning

EU har lovat för mycket när det gäller kompensation till passagerare vid inställda eller försenade flygningar, enligt EU-ombudsmannen Nikiforos Diamandouros.
EU-ombudsmannen går därmed på flygbolagens linje.

Köpenhamn2007-01-15 20:39
Bolagen vill inte betala ersättning till passagerarna när flygningar blir kraftigt försenade eller måste ställas in till följd av dåligt väder eller tekniska problem.

De två år gamla reglerna har egentligen varit tillräckligt tydliga. Men EU-kommissionen har nu kommit fram till att det lovats för mycket i det informationsmaterial som riktats till passagerarna.

Reglerna ger passagerare rätt till ersättning på mellan 250 och 600 euro, om de missar sin resa på grund av att flygbolaget har överbokat planet. Men EU-kommissionen har felaktigt gett intryck av att man har rätt till motsvarande kompensation om flyget ställs in eller försenas kraftigt. Så är inte fallet.

Ombudsmannens uttalande ändrar inte på det faktum att flygpassagerare har rätt till kost och logi betalad av flygbolaget när flyg blir inställda eller kraftigt försenade. Flygbolagen är också skyldiga att se till att passageraren kommer med på en annan avgång eller får pengarna tillbaka om en flygning måste ställas in.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!