Kritik mot tågtrafik: "Vad gör politiker?"

Ulf Normark ifrågasätter vad politikerna gör för att förbättra tågtrafiken. "De måste trycka på regeringen", säger han.

Ulf Normark, ombudsman Byggnads, riktar skarp kritik mot tågtrafiken i Norrbotten. Han ifrågasätter vad lokala politiker och riksdagsledamöter gör åt saken.

Ulf Normark, ombudsman Byggnads, riktar skarp kritik mot tågtrafiken i Norrbotten. Han ifrågasätter vad lokala politiker och riksdagsledamöter gör åt saken.

Foto: Joel Abrahamsson

Gällivare kommun2019-11-20 18:23

Ulf Normark är kritisk till tågtrafiken i Norrbotten. Han åker ofta tåg från Gällivare både i jobbet och privat då han har en särbo i södra Sverige. Han har ledsnat på förseningar, föråldrade vagnar, dåligt med platser och dyra biljetter.

– De pratar om stora satsningar och snabbtåg ned till södra Sverige från Stockholm, men jag undrar när de ska satsa på tågtrafiken i Norrbotten, säger han.

Han upplever inte att situationen försämrats under de senaste åren men att den definitivt inte har förbättrats.

– Det har varit bedrövligt i lång tid och när man hör de satsningar som ska göras funderar man vad lokalpolitiker och riksdagsledamöter från Norrbotten gör för att förbättra situationen. De måste trycka på regeringen, säger han.

En rapport från Trafikanalys visar att persontågstrafiken i Norrbotten under 2018 för sjätte året i rad var procentuellt sämst i landet gällande antalet förseningar. Under fjolåret kom bara 66 procent av tågen i tid.

– Jag kanske haft tur för när jag åkt har det fungerat. Samtidigt hör jag om missnöjet från andra håll och därför lyfter vi frågan, säger kommunalråd Birgitta Larsson (S).

Birgitta Larsson sitter med i Regionala kollektivtrafikmyndigheten. Hon uppger att hon påtalat problematiken åt ansvariga regionpolitiker men även till infrastrukturminister Tomas Eneroth.

– Jag har påtalat vikten av fungerande kommunikationer till och från Gällivare. Det handlar om allt från studenter till sjuktransporter. Alla som behöver resa ska kunna göra det och veta att man kommer fram i tid. Jag känner att de lyssnar och är säker att de gör vad de kan för att få det att fungera, säger hon.

Även Regionala kollektivtrafikmyndighetens ordförande Anders Öberg (S), menar att de för en kontinuerlig dialog där de påtalar problematiken åt både Trafikverket och riksdagsledamöter från Norrbotten. Samtidigt betonar han att det är viktigt att skilja på regional- och rikstrafik.

– Uteblivna långsiktiga investeringar har varit största problemet då SJ inte haft ekonomi att satsa på tågtrafik i norra Sverige vilket gjort att vi oftast exempelvis fått ha äldre vagnar. Norrtåg är ju ett försök från vår sida, just för att kunna möta upp och erbjuda en högre standard än den som varit. Vad gäller förseningar visar statistik att den till största del beror på bristande infrastruktur, enkelspår utan möjlighet att möta eller släppa förbi snabbare tåg, säger han.

Persontågstrafiken i Norrbotten under 2018 var för sjätte året i rad procentuellt sämst i landet gällande antalet förseningar.
Persontågstrafiken i Norrbotten under 2018 var för sjätte året i rad procentuellt sämst i landet gällande antalet förseningar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!