Sommaren när Asap Rocky var på tapeten

Låt oss blicka lite i backspegeln, låt oss snegla tillbaka på sommarens mediesnackis nummer 1.

Foto: Fotograf saknas!

Krönika, Norrbottens Affärer2019-09-21 18:00

Nej, det var inte vädret.

Nej, det var inte Greta.

Nej, det var inte Brexit.

Nej, det var inte Allsång på Skansen.

Nej, det var inget klassiskt sommarmord.

I våras visste inte många över 30 vem han var.

Plötsligt blev han följetong med dagliga uppdateringar och oväntade dramaturgiska temperaturhöjare. Och plötsligt pratade hela världen om Stockholm.

Asap Rocky.

Hans gatubråk blev till en medial tsunami utan slut… Låt oss titta på varför.

1. Paradoxen.

När nyheten om den misstänkta misshandeln i Stockholm rapporterades var jag nog lite som de flesta av oss, Asap who..? Mina barn spände blicken i mig, ”men pappa, han är svinstor, en världsstjärna”, de började spela upp låtar och jag kunde glädjande nog känna igen några… De visade att han streamades av miljoner. I mångt och mycket var han större än säg Bruce Springsteen… bara där låg det en spännande dramaturgi. Lite ”åh fan”.

2. Rörligt.

En världstjärna gick på gatorna i Stockholm med livvakter, de mötte lite bus, det blev surt, det blev tumult och Asap lekte Rocky (Balboa) och kastade en kille i trottoaren.

Det kan väl anses oklokt, det är väl exakt det livvakten ska göra i stjärnans ställe. Hade så skett hade Asap troligen kunna rest vidare. Men…

Det som gav händelsen vingar var att allt filmades. Mobilerna var uppe, hans egen, men även folk vid sidan av… så filmerna gick virala… bägge sidorna åberopade bevisen. OCH, fansen fick något att dela, debattera. Förstå-sig-påare tyckte.

3. Vita huset..

Kim Kardashian, glamourmodellen med egna tv-serier, larmade kompisen Donald Trump. Presidenten såg chansen att stå upp för en afroamerikan och sheriffa i frågan. Tweetade. Skulle ringa Stefan Löfven och frita Asap Rocky. Absurditeten i detta rymde så många dimensioner att experterna tuggade fradga. Kändisfaktorn slog nu i taket. Nyheten blev global. Greppet att skicka USA:s gisslanexpert till rättegången var pricken över i:et

4. Flockbeteendet.

När nog många faktorer kickar in blir det mediala drevet självdrivande. Efter Trumps första tweet var dramat bofast i alla medier. Varje liten vändning rapporterades, bevakades och analyserades i samtliga nationella medier.

5. Hotet.

Hyggligt snabbt klev andra stjärnor, företrädesvis inom hiphop i USA, ut och hotade bojkotta Sverige som plötsligt fick lite Sun City/apartheid-vibe. Var vi rättsvidriga? Häktet var tydligen hemskt. Mina barn oroade sig för inställda konserter… de tittade storögt på mig och utbrast ”de måste släppa honom!”.

Nå. Vad lär vi oss av detta?

En filmad händelse får lätt vingar om den väcker känslor. Det har vi sett om och om igen. När United Airlines släpade av en passagerare skrikandes på en flight och det filmades hände samma sak. Så tänk rörligt. Det är det starkaste emotionella mediet.

Kan du addera en känd person som tycker något växer omedelbart det mediala intresset. En slags sekundär bekräftelse. Det går förstås utnyttja för den som vill. Har man rätt nätverk kan en fråga blåsas upp i media på det sättet.

Så… Vad vill du starta ett drev kring?

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om