30-dagars kortet för Länstrafiken i Norrbotten är det dyraste i landet och tätt efter ligger Västernorrlands länstrafik. Ett trettiodagarskort som ger tillgång till hela länet kostar 2442 kronor. Det billigaste kortet har Gotlands Länstrafik som kostar 740 kronor. Det är företaget CupoNation som gjort undersökningen. Kenneth Johansson, vd på Länstrafiken i Norrbotten, säger att de just nu håller på att genomföra en undersökning och ska förändra taxorna inför nästa år. Prissättningen är dynamisk utifrån hur många mil som ska avverkas och dagens priser baseras på 41 olika avstånd.

– Vi ska titta på detta och se om man kan få färre taxpunkter och en ändrad struktur.

Men Kenneth Johansson kan inte lova att priserna blir lägre efter undersökningen. Idag betalas biljetten till hälften av skattebetalarna och även detta kan ändras efter att taxeringsstrukturen görs om i samtal med politikerna.

Artikelbild

| Länstrafiken i Norrbotten har de dyraste periodkorten i landet.

Kenneth Johansson drömmer om att man ska kunna resa under en månad och sedan få en faktura hem när alla resor är gjorda, eller att man ska kunna köpa ett årskort och kanske få en månads rabatt. Han poängterar att det inte bara är biljettpriserna som spelar roll för kunden.

– I flera år i rad har vi legat i topp vad gäller att hålla tider och det spelar också roll.

Trots att Norrbotten bjuder på längst pendlingsavstånd har Länstrafiken i Norrbotten inte högst utbudskilometer, det vill säga den genomsnittliga sträckan som kollektivtrafiken avverkar per resande person. Där ligger Stockholm i topp på elva och en halv mil per invånare, medan Norrbotten har sju mil per invånare.

Lucas Ohlsson, PR Coordinator på CupoNations, säger att 2445 kronor för ett periodkort är saftigt.

– Om du gör många och långa resor kanske det lönar sig, men oavsett märker man ju av så mycket pengar på ekonomin, säger han.