Zlatan Ibrahimovic, Kronprinsessan Victoria och Ingvar Kamprad. Det är trion som svenska folket tycker marknadsför varumärket Sverige bäst enligt en ny undersökning bland tuden svenskar som Novus gjort på uppdrag av intresseorganisationen Sveriges Annonsörer inför Sveriges nationaldag 6 juni.
– Zlatan har synts väldigt mycket senaste tiden, både för sina fotbollsprestationer men även i sina samarbeten med Vitamin Welloch Volvo. Svenska folket tycks inte kunna få nog av Zlatan utan tycker att han marknadsför Sverige bäst, säger Tero Marjamäki, pressansvarig på Sveriges Annonsörer i ett pressmeddelande.
Ingen Norrbottning tar plats på listan. När det gäller liknande listor under de senaste åren har skidåkaren Charlotte Kalla ofta nämnts och tagot plats bland toppnamnen. Men inte i denna undersökning.
De tillfrågade har fått välja max tre personer som de tycker bäst marknadsför varumärket Sverige, nedan finns den kompletta listan.
Topplistan:
1) Zlatan Ibrahimovic 50 %
2) Kronprinsessan Victoria 47 %
3) Ingvar Kamprad 33 %
4) H.M. Konung Carl XVI Gustaf 31 %
5) Alicia Wikander 13 %
6) Max Martin 11 %
7) Avicii 10 %
8) Henrik Lundqvist, Stefan Löfven 8 %
10) Måns Zelmerlöw 7 %
11) Stefan Persson (H&M), Stellan Skarsgård 6 %
13) Alexander Skarsgård, Petra Mede 5 %
15) Felix (”Pewdiepie”) Kjellberg, Peter Stormare, Robyn 4 %
18) Joel Kinnaman, Markus (”Notch”) Persson, Naomi Rapace, Per Gessle 2 %
22) Daniel Ek, Dolph Lundgren, Loreen, Malin Åkerman, Marie Fredriksson, Markus Samuelsson 1 %
Fotnot: Vet ej 4 %, Annan 2 %, Ingen av ovanstående 2 %