MÄnga forskare stod med ett ben i det förgÄngna och det andra i den nya kunskapsvÀrlden. Det ger dem sÄvÀl ett akademiskt erkÀnnande som ett löjes skimmer. Idéhistorikern och psykiatrikern Nils Uddenberg har fÄngat en av dessa personer i sin bok "SkallmÀtaren".
Gustaf Retzius (1842â1919) var svensk anatom, professor pĂ„ Karolinska, ledamot av Svenska Akademien och Ă€ven tidningsman. Men framför allt minns vi honom som "skallmĂ€taren". En knapp generation före den av Maja Hagerman skildrade rasbiologen Herman Lundborg, tog Gustaf Retzius över sin fars arbete med att mĂ€ta skallar och i en tilltagande entusiasm beskriva en nordisk ras.
Nils Uddenberg har tecknat ett nÀrgÄende och psykologiskt inkÀnnande portrÀtt av den man som har vÀckt sÄ mÄnga motstridiga kÀnslor, bÄde i sin samtid och hos eftervÀrlden. Uddenberg har en fantastisk förmÄga att fÄnga dubbelheten hos Gustaf Retzius. Hans blyghet men ocksÄ hans hejdlösa skrÀvlande med sig sjÀlv. En enastÄende iakttagare utan att vara teoretiskt banbrytande. Liberal och djÀrv i sin samhÀllssyn men ocksÄ moralistisk och tilltagande konservativ. Han motsatte sig att sÄvÀl Selma Lagerlöf som Marie Curie skulle fÄ Nobelpriset.
Men Uddenberg stÀller inte dessa poler mot varandra. I stÀllet finns dÀr ett försonligt drag i betraktandet. Det Àr just detta som Àr det sÀllsamma med denna biografi. Den sjÀlvutnÀmnde ikonen Gustaf Retzius blir Gustaf. En pojke som med hÄrda nypor drivits av sin pappa att skynda pÄ studierna och fullfölja faderns verk, men som pÄ vÀgen nÄgonstans har gÄtt vilse utan att överge sin uppgift.
Och sÄ var det detta med skallarna. Det ter sig mÀrkligt att den man som drevs av liberala vÀrderingar och som ville frigöra den akademiska vetenskapen frÄn teologins dominans samtidigt gav sig hÀn Ät nÄgot sÄ stolligt som att mÀta skallar. Nils Uddenberg visar hur Gustaf Retzius dock aldrig blev den rasbiolog vi förknippar med Herman Lundborg. Retzius gjorde inte de rasistiska slutsatser som började dyka upp under hans samtid. Han undviker Svenska sÀllskapet för rashygien och Àr inte nÀra vÀn med Lundborg. Han mÀter skallar, med en uthÄllighet som ter sig enorm. Mycket mer Àn sÄ blir det inte. Nils Uddenberg ger dÀrmed en viktig nyansering av skallmÀtningen. Den var ett vetenskapligt villospÄr som ledde till en ÄtervÀndsgrÀnd, men som kom att exploateras och utnyttjas av andra med betydligt grumligare syften.
Det bÀsta med boken Àr Nils Uddenbergs förmÄga att berÀtta en mÀnniskas tragiska liv med bÄde uppriktighet och medkÀnsla. Det finns en kunnig ödmjukhet i boken. Uddenbergs förmÄga att skildra en persons bÀsta och sÀmsta sidor utan dömande kommentarer gör "SkallmÀtaren" till nÄgot mer. LÀs den som livskunskap.
LÀs ocksÄ Mattias Hagbergs roman "Skallarna". Den tar sitt avstamp i det tidiga 1900-talets skallmÀtning och djupt förnedrande hantering av Sveriges samer för att landa i en lika otÀck som spÀnnande thriller. En desillusionerad författare som tappat tron pÄ skrivandet, men som drivs in i en berÀttelse han kanske sjÀlv en gÄng lagt grunden till. Boken Àr en litterÀr arkeologisk skrÀckresa med mÄnga strata. Dessa bÄda vitt skilda böcker smÀlter samman till ett vittnesbörd om livets hÀrlighet och dess förnedring, storheten och viljan att förkasta sig sjÀlv.