Luleås luft allt sämre

Luften i Luleå har blivit sämre. I Umeå föreslås vägtullar för att minska utsläppen.
- Luleå är för litet för vägtullar, men vi måste se över hela infrastrukturen, säger Annika Eriksson (MP).

DIESELBILARNA BOVEN. Fler dieselbilar bidrar till de ökade halterna av kvävedioxid i stadsluften.

DIESELBILARNA BOVEN. Fler dieselbilar bidrar till de ökade halterna av kvävedioxid i stadsluften.

Foto: Eija Dunder

Luleå. 2012-04-30 06:00

Miljöpartisten Annika Eriksson menar att antalet invånare i kommunen måste överskrida åtminstone 100.000 innan det kan vara aktuellt att införa vägtullar.

I Umeå, som brottas med samma typ av luftproblem med ökade utsläpp, har Centerpartiet föreslagit att vägtullar, även kallade för trängselskatter, ska införas i centrala stan. Tanken är att folk ska tänka ekonomiskt och välja andra transportmedel än bil.

Annika Eriksson menar att det finns andra sätt att förbättra stadsluften.

- Det måste bli enklare för människor att cykla in till stan. Och vi måste prioritera kollektivtrafiken.

Utbyggd kollektivtrafik
Hon ser gärna att Smedjegatan förblir stängd för biltrafik även i framtiden. Hon vill se en mer utbyggd kollektivtrafik, med fler turer och linjer ut till de nya bostadsområdena som växer fram i kommunen.

Hon kan också tänka sig en lösning där människor kan ta bilen och parkera gratis en bit utanför centrumkärnan och sedan kliva på en buss som snabbt tar dem in till stan. När det gäller cykelvägarna konstaterar hon att det ofta saknas flera etapper längs sträckorna.

- Jag tycker det ska finnas en cykelväg som går från Sunderbyn ända in till stan. Det är säkert inte så många som kommer att cykla hela sträckan, men många kommer att cykla längs delar av den.

Annika Eriksson anser att Luleå bör gå samma väg som Umeå när det gäller miljövänlig kollektivtrafik och införa eldrivna bussar i stan.

- Det är framtiden. Ju mer det byggs i Luleå, desto fler människor flyttar det hit. Vi måste hitta en lösning så att människor på ett smidigt sätt kan ta sig dit de ska utan att ta bilen.

Eldrivna bussar
Luleås kommunalråd Karl Petersen, Socialdemokraterna, anser också att eldrivna bussar vore ett bra sätt att förbättra luften i staden. Vägtullar är ingen lösning på luftproblemen för Luleås del, menar han.

- Vi bor på en halvö mellan två vatten, vi måste kunna ta oss från den ena sidan av stan till den andra. Det är inte bara kommunen som bär ansvaret för miljön i stan, även bilindustrin måste tillverka bilar som inte släpper ut lika mycket.

Karl Petersen tror inte att en permanent stängning av Smedjegatan för biltrafik är rätt väg att gå.

- Då får vi andra problem med trafiken längs Kungsgatan.

Det bästa receptet för en bättre stadsmiljö är enligt honom en utökad kollektivtrafik och bussar som körs med hjälp av miljövänliga drivmedel.

- Vi måste ta in mer pengar till kollektivtrafiken via skattsedeln och vi är beredda att satsa på den.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om