Norrbottenspolisens syn på svarttaxigruppen i Luleå är att den inte ska finnas.
– Det är inte laglig verksamhet de håller på med. Men det är i gråzonen om de som driver den här sidan har beställaransvar eller inte. Det undersöker vi i nuläget, men frågan ligger hos trafikåklagarna, säger Mattias Martinsson, gruppchef för polisens trafikenhet.
Personer som väljer att åka svarttaxi utsätter sig för fara, enligt polisen.
– Man utsätter sig för en risk direkt man sätter sig i en bil med någon man inte känner eller som inte har det som sitt jobb, säger Martinsson.
Svarttaxi är ett växande problem som polisen säger att man vill bekämpa, men resursbrist och svårighet att utreda brotten är två orsaker till att så få brott utreds och klaras upp.
I Norrbotten har dock antalet trafikpoliser ökats från två till sex sedan förra året och man har kunnat satsa mer mot svarttaximarknaden. De låga straffvärdena gör dock att brottet prioriteras lågt och att polisen har mindre befogenheter till olika tvångsmedel som kan förhindra fortsatt brottslighet, som att beslagta bilar eller återkalla körkort.
Mattias Martinsson tycker att det viktigt att få bort den illegala konkurrensen.
– Annars kommer vi få stora problem. Vi pratar om sjuktransporter och skoltransporter och den legala taxirörelsen lider enormt av det här. Men myndigheterna har förstått problemet och trafikpoliserna är betydligt fler i Norrbotten än i början av året, säger han.